Bra bruktbåtmarked

I fjor var det helt stille, nå går seilbåtene under millionen raskt unna forteller båtmegler Jon K. Ebbestad.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Jon K. Ebbestad mer økt ettespørsel etter kurante seilbåter.

På messa har vi en vegg med seilbåter annonser, og en vegg med motorbåter. Det er flest som kommer å titter på seilbåtene. En Comfort 32 og en Fenix gikk med en gang uten å prute på prisen, forteller Ebbestad i Norsk Lystbåtformidling i Svelvik.

Mange priser for høyt

Selv om du har brukt mye penger på ekstrautstyr skal det mye til for å få mer penger for bruktbåten enn hva en ny koster, forteller båtmegleren. Båter over en million kroner er tyngre å få solgt enn de under. Særlig kurante turseilere i god stand, slik som Comfort 32 og Felixen er lettsolgte.

Vi vet hva selgeren ønsker av pris, og hva selgeren får for båten. I snitt ligger denne prisen om lag 10 prosent under utropspris, mener Ebbestad.

Bra med ny motor

En båt med orginal motor fra 70, eller begynnelsen av 80-tallet er tyngre å selge. Kjøperen ser for seg at et motorbytte må skje i nær fremtid og det vil koste 100 000, forteller Ebbestad. Men et motorbytte vil ikke gi den verdiøkningen bytte koster. Båten blir bare lettere å selge.

Hva slags elektronikk som medfølger spiller ikke så mye rolle. Det er viktigere at det er nye seil.

Kona bestemmer

På andre visning kommer gjerne hele familien for å se på båten de vurderer å kjøpe. Da blir det snakk om varmtvann, varmer og annet komfortutstyr. Er det på plass blir det gjerne salg, forteller båtmegleren som har stand på Sjøen for Alle.

Les også: Dyrere bruktbåt ble billigere