Søk i arkivet

Comet 26 er en flott turseiler til en billig penge.
Comet 26 er en flott turseiler til en billig penge.
Waterkampioen, de proefvaarten met de genomineerde boten van de European Yacht of the Year Verkiezing in Barcelona De Comet 26
Waterkampioen, de proefvaarten met de genomineerde boten van de European Yacht of the Year Verkiezing in Barcelona De Comet 26 Foto:

Sporty og billig fra Comar

Comet 31 vil koste under 700 000 med seil. Men båten blir ikke klar for sommeren.

Comet-serien fra Comar i Italia har til nylig vært kostbare designikoner. Kvalitet, funksjon og design har ligget opp mot X-Yachts, men har også båter helt opp til 100 fot på programmet. Nå tenke verftet nytt, og lanserer modeller helt i den andre enden.

Rekruttere kunder
Comar har sette at deres kunder stadig blir eldre, og har bestemt seg for å gjøre noe med det. Verftet har kjøpt en fabrikk i Polen som kan bygge båter billig til en god kvalitet. Det er i Polen verftets nye små båter vil bli bygget. I fjor lanserte verftet en meget spennende 26-foter som ble nominert til Årets Båt. Nå følger verftet opp med en 31-foter bygget på samme konsept.

Les: Test endte med mastebrekk

Ny importør
I dag er det Per Engdahl fra Sverige som selger Comar i Norge. Han selger også franske Archambult.
– Comet 26 kan leveres i mai-juni forteller leverandøren. Båten koster bare 309 000 norske kroner inkludert moms og seil. Innebordsmotor, eller påhengsmotor kommer i tillegg. Båten kan leveres med opptrekkbar kjøl, eller en fast T-kjøl med bulb i bly. Fastkjøl-versjonen har en høyere rigg og et storseil med fathead. Båten skal vises frem på messen i Sandvika, og messebåten vil selges med rabatt.

Smart 31-foter
31-foteren blir ikke leveringsklar før til høsten. Dette blir en svært spennende båt for det norske markedet. Båten ligger godt under First 30, Elan 310 og Dehler 32 i pris, men i følge spesifikasjonen vil det ikke bli noe billigbåt. Båten blir både lengre og bredere enn både First 30 og Elan 310, men Comet vil bli litt lettere. Båten vil også får en bulb i bly, i motsetning til konkurrentene som bruker jern som er billigere. Jern har mindre tetthet, slik at bulben må bli større for å få samme effekt som bly. Det gir økt våt overflate, og mer friksjon.
Comet vil bli støpt med glassfiber i retningen etter konstruktørens beregninger, slik at man får konsentrert styrken der den er viktigst. Ytterste laget er det brukt vinylester i stede for polyester. Vinylester er mer motstandig mot vann. Båten får en sandwichkonstruksjon med Airex kjerne.
Comet 31 for dekksutstyr fra Harken. Standard seil er dacron, men storseilet har fathead. Motoren er en Lombardini på 15 hk. Både Elan og First har store motor.

Standard interiør
Planløsningen under dekk skiller seg ikke stort fra konkurrentene, men Comar har ofret kartbordet for å frigjøre plass. I følge innredningsmålene er akterkøya og salongbenkene 1,9 m lengde, mens forpiggen har 2 meter, men forpiggen ser trang ut, men det er den også hos konkurrentene. For å få kabalen til å gå opp har Elan ofret skap mellom salong og forpigg. First ofret salongbenklengden. På Comet er det kartbordet som må lide.

Standard Specification
LOA 9,74 m
Beam 3,48 m
Draft 1.90 m
Displacement 3.700 kg
Engine Lombardini 15 hp
Fuel Tank 80 lt
Water tank 120 lt
Interiors
Cabins 1
Berths 4 + 2
Heads 1
People 6
CE “B”
Design: Sergio Lupoli






 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen