Messens snakkis

En finsk kjøper satt seg på flyet og kjøpte båten etter å ha lest om den på seilas.no. Se film.

Publisert Sist oppdatert

Elan 210 var samtaleemne på presserommet og i hallene. Nesten alle jeg snakket med var svært imponert over den lille båten. Det er et sprekt grep verftet har gjort, når de satser på et segment ingen andre har turt å satse på.

Selger bra

Den finske importøren av Elan fortalte meg at han hadde en kunde som leste om Elan 210 på seilas.no dagen før messen åpnet. Satt seg på flyet, og kjøpte båten lørdag morgen, dagen da messen åpnet. Første dagen solgte også Mats Runström, den svenske forhandleren to båter til Sverige. Tor Hove i Fjordsail som selger båten i Norge, forteller at en båt er på vei til Norge.

Må selge bra

For å få lønnsomhet i en slik båt, må volumet opp. Fortjenesten per salg er liten. En gullerot for Elan er at de ved å selge slike båter når et nytt marked, og skaffer potensielle kjøpere til modeller hvor fortjenesten er bedre. Elans produktsjef Luka Kepec håper det selger 100 båter i år av denne modellen.

Fornøyd designer

Også Elan 210s konstruktør Rob Humphreys er meget fornøyd. Verftet har utviklet båten på rekordtid, og resultatet har blitt akkurat slik designeren håpet. Humphreys er også meget fornøyd med at Elan 350 ble kåret til Årets båt, og mener at dette var en modell som virkelig fortjente å vinne.

En interessant observasjon er verken Elan 380 eller Elan 410 var utstilt på messen. Kun modellene med doble ror.

Må holde vekten

Andraz Mihekin som har utviklet SeaScape 18, en båt som kan karakteriseres som en lillesøster av Elan 210, forteller at vekten må holdes nede for at konseptet fungerer. 900 kilo er bra, men ender båten opp på 1,1 tonn vil den ikke bli særlig raskere enn First 21.7. Mihekin, som kommer til Norge på Shorthandforedrag i februar, mener også at det kan bli en utfordring å få forstaget skikkelig stramt. Båten mangler akterstag og lensetakler. Forstaget må holdes stramt med vantene og storseilskjøtet.

Dyp T-kjøl gir båten stor stabiliet.
Rob Humphreys er svært godt fornøyd med resultatet.
Den svenske forhandleren Mats Runström solgte to Elan 210 på messens første dag.
Toby Hodes fra Yachting World inspiserer Elan 210 under messen i Dusseldorf.