Malö fornyer

Orustverftet satser på langturseiling, og vi tok langturekspert Finn Audun Bostad om bord i Malö 47.

Publisert Sist oppdatert

Malö 47 har verdenspremiere her i Dusseldorf. Verftet har laget en ny innredning og et nytt dekk på deres 47-foter. Langturseilere er i fokus, og verftet legger større vekt på sikkerhet. Verftet legger også større vekt på helårsbruk.

– Det er en meget god ide å heve høyden på rekka. Å få wiren litt høyere opp virker mye tryggere, forteller Finn Audun Bostad når han går frem over på dekket med betonggulvet fire meter under. Verftet har økt antall håndrekker på dekk og lagt tauet i rør under dekk. Et rent dekk. Med tauet unna blir det mindre å snuble i, noe som øker sikkerheten hevder Fredrik Forsgren som er mannen bak de nye ideene. – Jeg syns ikke at denne løsningen er ideell for vinterseiling. Det vil komme vann inn i trekkerørene og det vil gjøre at fall og skjøter fryse fast, sier Bostad.

Defroster

Malö har et vannbåren varmesystem om bord. 47-foteren har et defrosteranlegg for sprayskjermen i glass. Systemet gjør det også å varme hanske i cockpiten. Systemet bruker motorens kjølevann for oppvarming, og når man ikke seiler er det båtens varmeapparat som varmer vannet.

10 års garanti på skroget

Najad reklamerer med seks års reklamasjon på skroget, Malö ti år. – Vi håndlaminrer skrogene med ISO-polyester tvers igjennom. Vi legger glassfiberen i retningen av kreftene. Vår produksjonsmetode koster mer, men holder høyere kvalitet enn mange av våre konkurrenter hevder Fredrik Forsgren.

– Båten levers mange kjølalternativer, også et bulbalternativ. Skroget går mykt i sjøen, noe som øker komforten om bord. Det er viktig om man skal krysse et hav, mener konstruktøren. Langtureksperten er helt enig med ham i det.

Smal cockpit

For å være en 47-foter er cockpiten trang. Båten har en klassisk cockpitløsning, men som andre Malö har båten en targabøyle. Her er storseilskjøtet festen, noe som er langt bedre enn på hyttetaket foran luka. Targabøylen er nå vinklet litt bakover noe som gjør at man med en sprayhood til vindskjermen får et større tak.

Malö har en super cockpit for dårlig vær, men den fungerer ikke like bra i godt vær. Spesielt om man liker å bade, eller skal hoppe i jolla. Da fungerer de moderne båtene med åpen hekk mye bedre. I forhold til de mest moderne båtene er Malö mye smalere bak.

– Jeg syns et kockpiten er for trang Jeg ville heller ikke plassert plotteren under vindskjermen, men hatt den bak ved rattet.

Lysere under dekk

Verftet har satt inn flere luker, og fått spesialutviklet nye vinduer uten ramme. Glasset er også av ekstra kraftig plast som også er ripesikkert. Tross for mer lys, er ikke båten spesielt lys under dekk. Verftet har ikke spart på den mørke mahogenyen. Stilen er fremdeles typisk Orust, og den passer kanskje bedre mørke skandinaviske høstkvelder enn tropiske dager i Karibia.

Båten har fått en fantastisk bysse, og Forsgren forteller at innredningen nå er tilnærmet ideelle. Tidligere hadde kundene mange ideer om hvordan båten skulle være under dekk. Nå velger nesten alle vårt utgangspunkt uten særlig mange forandringer.

Vår langturekspert foretrekker å ha eierlugaren bak, ikke i forpiggen slik det er på Malö 47.

Finn Audun Bostad og Fredrik og Fredrik Forsgren diskuterer detaljer.
Cockpitbordet kan løftes over slik at man kan sitte å spise i lenestolene også.
Flott akterlugar med mange vinduer, til og med ett i fotenden.
Fremre bad.
Eierluageren forut.
Komfortabel salong.
Malö har en meget flott bysse
Større vinduer flere luker, høyere rekke, flere griperekker, tau under dekk og en ny targabøyle er noen av nyheten på Malö 47.
Cockpiten er trang for å være på en 47-foter, men båten har et flott akterdekk.
Malö gir ti års garanti på skroget.