Eierlugaren i 57-foteren
Oyster 57 har doble ratt.
Eieren ønsket kun en køye i gjestelugaren, men mye stueplass.
Eierens bad i Oyster 46.
Salongen fotografert fra kartbordet.
Flott kartbord.
Eierne har det godt i Oyster
Fisher & Paykel fra New Zealand langer en oppvaskmaskin som skuff. Den har fått plass i Oyster. Du kan få den til huset ditt også.
Force10 komfyrer er best mener langturekspert.
Oyster er laget for å holde. En hval skal ikke kunne rive vekk roret. Det øker tryggheten, selv om båten blir tyngre på styringen.
Oyster 46 i Dusseldorf. Det er verftets innstegsmodell.

Langtur på førsteklasse

Selv styrtrike russere måtte bestille time for omvisning i Oyster. Langturekspert Finn Audun Bolstad og seilas slapp inn som VIP-gjester.

Publisert Sist oppdatert

Oyster er ikke som andre båter. Selgeren vil slippe kø og trengsel, og slipper inn bare de viktigste personene inn på teppe på den store standen mellom den utstilte 57 og 46-foteren.

For paraplydrinker

Jeg forbinner Oyster fra Las Palmas før starten i ARC hvor de ligger på rekke og rad med styrtrike engelskmenn med sine cocktailsparties. Salgsjef Richard Gibson viser oss rundt i båtene, og han kan fortelle at det er flere nordmenn som har gått til anskaffelse av disse luksusbåtene. Det virker som han vet nøyaktig hvor de fleste av hans kunder befinner seg for øyeblikket. Han kan fortelle at kun et fåtall av de norske eierne har seilt båten i hjemmelige farvann. De fleste befinner seg i Middelhavet eller Karibia.

Stort serviceapparat

Hos Oyster er det ansatt flere som driver med ettersalg enn selgere. – Det har ingen betydning for norske kjøpere at det ikke er noen kontor i Norge. Våre folk reiser rundt i hele verden for å hjelpe kunder, Forteller Richard Gibson. Oyster brukes for komfortabel langturseiling, og båtene ligger sjeldent i hjemmehavnen. Oyster arrangerer også egne rally for båteierne.

Skreddersydd

Ingen Oyster er like. Båtene er spesiallaget for hver kunde. Verftet har egne designere og konstruktører som gjør at de kan imøtekomme kundenes krav. 46-foteren vi var om bord i hadde en lys innredning i lønn. Verftet har 11 basismodeller fra 46 til 125 fot. De minste er tegnet av Rob Humphreys som også tegner Elan. De største er tegnet av Ed Dubois som også har tegnet Røkkes superseilbåt som skal bli ferdig til sommeren.

Bare det beste

Oyster er langt utefor rekkevidden til Finn Audun Bolstads lommebok, men langtureksperten som eier en Forgus på samme størrelse er svært imponert over Oysters 46 utrustning.

– Verftet bruker bare det ypperste av utstyr, så det er spennende å studere detaljene. De bruker en Force 10 komfyr i byssa, det har jeg også, og er den beste, forteller langtureksperten som var om bord i flere Oyster i Karibia når han seilte ARC i 2008.

Finn Audun i byssa på Oyster 46.