Messens prisbombe

Varianta 44 setter prisrekord. –Vi har fjæret unødvendig utstyr, forteller verftet. Se video.

Publisert Sist oppdatert

I fjor var det Varianta 18 som var messens prisbombe. Denne gangen er det storesøsteren på hele 44-fot. Båten koster 99 999 euro inkludert moms som er 19 prosent i Tyskland. Omregnet til norske kroner med moms og eurokurs på åtte vil båten koste 850 000 kroner.

Gammel Hanse

Varianta 44 er støpt i formen til Hanse 430 som nå er erstattet av Hanse 445. Dekket og innredningen er ny.

– Varianta 44 er over to tonn lettere enn Hanse 430, og den er som å seile en jolle forteller Torben Will på standen i Dusseldorf. Skroget er støpt i singellaminat, ikke sandwich som Hanse. Innredningen er også svært mye lettere. Båten er enklet utstyrt og har kun det aller mest nødvendigste.

Enkel innredning

Varianta 44 er en skikkelig IKEA-båt under dekk. Båten har faktisk tatt ideen til TwoStar 36 fra 80-tallet med tekstil som kledning langs skrogsiden. Her er kledningen festet med borrelås. All innredning er bygget opp i hvit laminat. Den ustilte båten har hovedskottet dekorert med blomstermønster. Båten har smarte enkle løsninger. Bak salongbenkene kan du legge fra deg gjenstander i trange «hengekøyer». Båten har ingen vanlig kjøleboks, men i byssa er det plass til to standard campingkjølebokser. Disse kan du ta med hjem for å pakke maten for turen, og bære om bord å koble de til 12 volts anlegget.

For seilskoler

Varianta 44 selges kun via internett, og kan plukkes opp på ulike steder rundt i verden, også i Norge. På Variantas nettside er ikke Norge på kartet, men Sverige. Valgmulighetene er svært begrenset, men man kan bruke forhandleren til å spekke opp båten videre. Varianta 18 har blitt svært populær som skolebåt. Det er også 44-foteren utviklet for. Foran masten er det en stor lugar med fire køyer. Flott for sporty turseiling.

Torben Will forteller at det nå er bygget over 70 Varianta 44 og den er solgt over hele europa.

Liker konseptet

Variana 44 har en del mangler. Båten har få vinduer og dårlig luftemuligheter i akterkabinen, men å sette inn noen flere vinduer koster bare noen tusenlapper. Dekksutsyret er fra Lewmar og er langt bedre enn fryktet, men må oppgraderes for sporty seiling. Griperekker på dekk mangler. Innredningen er et friskt pust, men jeg liker ikke de skarpe kantene i salongbordet. Det store spørsmålet er om kvaliteten holder mål. Jeg ser frem til å få testet båten på vannet.

Hanse 430 var ingen dårlig seilbåt. Varianta 44 veier to tonn mindre. Det vil gjøre mye for seilegenskapene.

Båten kan leveres med en eller to akterlugarer. Den utstilte båten har luke fra cockpiten ned i køya på styrbord side.
Badet er plassert på babord side tvers av byssa.
Enklet og greit bad.
I byssa finner du plass til to enkle kjølebokser. Disse kan du pakke hjemme å dra om bord. Smart.
Enkel bysse
Den store forpiggen.
Båten har to bord med klaff som kan omgjøre det til et stort. Her kan det sitte mange. Mønsteret på skottet er ekstra.
Løygang i cockpiten er bra. Båten har også tyskerskjøte. Pateten med å trimme løygngen virker spinkel.
Cockpiten er ikke speseilet stor, men rattet er flyttet langt bak.
El Ankervinsj på fordekket.
Masten er fra SparCraft. Fallblokkene er fra Rutgerson merket SparCraft. Rutgerson merker nok konkurransen fra Selden etter at de startet med dekksutstyr.
Lewmavinsjene kunne med fordel vært ett hakk større
Jeg savner gripetak langs siden av hytta. Båten har kun en kort inn mot senter.
Foran masten er det kun en lugar med fire køyer.
Skrogsiden er kledd i stoff festet med borrelås.
Båten har kun det allernødvendigste for en sikker seilas, men har en 40 hk Volvo Penta som standard.
Varianta er et friskt pust til lav pris.