Cockpiten blir ikke så stor på en sentercockpitbåt.
Salong med panoramautsikt.
Du kan styre båten fra kartbordet med autopiloten
Stor bysse to trinn ned fra salongen
Delpia har også en gjestelugar med føttene under salongen. Køya er for smal for to.
Badet til lugaren akter.
Aktre lugar med stor TV mot hekken. Køya er plassert under cockpiten.
Fremre lugar har eget bad helt forut
Lugaren forut har litt smalere køye, men bedre høyde over køya og store skap.
Delphia har et moderne overbygg med store vinduer.
Du sitter med full oversikt i salongen.
Sentercockpitbåt med to eierlugarer

Sentercockpitbåt med to eierlugarer

Delphia 46 cc blir vist for første gang i Duuseldorf. Vi tok en titt om bord, men hvilken lugare er best?

Publisert Sist oppdatert

Nyheten fra Polen har cockpiten montert høyt, og sentralt i båten. Det gir mye volum under dekk. Båten har også et dekkshus og har salongen opphevet, slik at man sitter å ser ut av panoramavinduene fra sofaen. Delphia 46 cc deler skrog med Delphia 47 som vi testet høsten 2009. Båten har et lettdrevet og moderne skrog. Båten følger dermed en trend av velseilende motorseilere.

Tre luagarer

Delphia har utnyttet plassen svært godt, og har klart å få en båt med to store lugarer, samt en liten gjestelugar. Båten har også tre bad. Køya i akterlugaren er plassert rett under cockpiten og vil være den opplagte eierlugaren, selv om lugaren forut er nesten like stor. Så dette er den idelle båter for sameie. Gjestelugaren er en stikkøye under salongen.

Mange nivåer

Delphia 46 er vinneren i klassen om man har fokus på lugarer, men salongen blir mer kronglete. Dørken ligger i mange nivåer som gjør at du må vite hvor du setter føttene. Det er to trinn ned til byssa og et tripp opp til salongens sittegruppe. Det er også et trinn opp til kartbordet hvor man også kan styre båten. Med opphøyd sittegruppe får man heller ikke brukt båtens bredde slik man ville ha fått gjort med salongen ut mot skrogsiden. Vi hadde med oss langturekspert Finn Audun Bostad. Han var imponert over lugarene, men likte heller ikke nivåforskjellene i salongen, men det er hva man må betale for å kunne se ut av panoramavinduene fra salongen. Dørken falt heller ikke i smak.

Alene på markedet

Delphia er håndtverksmessig bygget, men til en pris som mer matcher industribyggete båter. Både Bavaria og Beneteau har forsøkt seg med sentercockpitbåter uten suksess. Delphia har derfor hele markedet for dem som ønsker en stor sentercockpitbåt til en hyggelig pris.

Delphia 46 cc koster 289 000 euro, eller 2,9 millioner kroner med moms. Båten er da meget godt utstyrt, og mangler bare sprayhood og elektronikk.

– Verftet solgte flere båter under messen i Dusseldorf, og interessen i Norge er også stor forteller Peter Antonsen i Blue Peter.