Spinnakerblokker med kulelager fra Selden.
Større vinsjer og bedre avlastere. Trådløse seilinstrumenter fra Tacktick
Skroggjennomføringene er av standard type.
Kjølen mangler bulb og stikker 2,3 meter.
Løygang i cockpiten og tyskerskjøte.
Ratt i kompositt
Badeplattformen er fjernet.

Raskere fra Bavaria

Vi har sett på Bavaria 40 Cruiser Sport i Dusseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria er tilbake med regattabåter. Nå får du kjøpt 40 foteren i sportversjon. Skrog og innredning er nesten helt lik, men båten har fått en høyere mast og dypere kjøl. Fremre bad er fjernet. Verftet har også fjernet badeplattformen på hekken og spart mange kilo der vekten betyr mye.

Båten er et showrom for Selden, men verftetbruker ikke Seldens prisvinnende reverserbare vinsjer, men Lewmars siste.

Sportversjonen har også fått et bedre styresystem og ratt i kompositt. Vi tipper det er glassfiber.

Båten har fått en dypere kjøl uten bulb. Den nye kjølen stikker 2,3 meter, mens kjølen på standardbåten stikker 2,05 m. Ballasten er lik på begge båter, 2,736. Profilet og finishen ser bra ut. Verftet burde ha byttet ut skroggjennomføringen med flushe.

Båten kan nok kunne hevde seg på regattabanen. IRC-reglen favoriserer tunge båter i denne størrelsen. Båten veier 8 140 kilo, og er 540 kilo lettere enn standard versjonen.