Skikkelig seilbåt i miniformat
Luka til påhengsmotoren tar stor plass i cockpiten.
Mastefoten er leddet i bakkant.
Tøff kjøl med bra profil og finish.
En liten kant beskytter rompa for vann.
Liten harkenrulle under dekk til fokka.
Vi så båten mens messen ble rigget.
Elan 210 har en moderne skrog som planer. Dyp bulbkjøl gir båten høy stabilitet.
Girspaken til motoren er fra Spinlock, en løsning man ikke har sett på slike båter før. Du kan kjøre motoren med vinsjhåndtaket.
Motoren har fått plass under cockpiten. Den vippes ned i vannet når den skal brukes. Hulle i brønnen lukkes når motoren ikke brukes.
Løygangen ligger nedsenket.
Rorløsningen er ny. Her festes rorkulten. Selve styrearmen til rorene er gjemt under cockpitdørken.
Storseilet skjøtes fra fremredel av cockpiten.
Solcellepanel gir strøm til batteriet.
Fokka kan trimmes slik som på regattabåer.
Anker og luke til baugsprydet i baugen er en miniversjon av 31-foteren.
Dørene i skapene er av seilstoff. Tøft og lett.
Stikkkøyene har vinduer mot cockpiten.
Elektrisk kjøleskuff holder maten kald.
Båten har en stuesystem av bagger utviklet av North Sails.
Forpiggen kan lukkes av ved en rullgardin i seilduk.
Dekksutstyr fra harken. Det er ikke spart penger på dekksutstyr.
Smart innredningmed det man trenger for enkel turseiling. Kjølkassen tar plass, men gjør det enklere å traile båten. Kjølen kan vinsjes opp.
Ealn 210 har samme baugspryd system som Elan 310 og 350
Elan 210 er en av de mest spennende nyhetene på Dusseldorf.

Skikkelig seilbåt i miniformat

OPPDATERT: Vi har smugtittet på Elans minste på 21-fot. Elan 210 virker svært gjennomtenkt.

Publisert Sist oppdatert
Dim: 200x201px Description: Notes:

Jeg fikk en rask omvisning om bord av Elans PR-sjef, Polona Okorn. Hun var svært stolt av sitt nye produkt, og entusiasmen smittet. Jeg fikk skikkelig lyst til å sette den på sjøen for å seile.

Skikkelig dekksutstyr

Lille Elan 210 på bare 21-fot har mange detaljer fra sine store søstre på 31 og 35 fot. Båten har samme baugspryd arrangement. Dekksutstyret er fra Harken og holder en høy standard. Cockpiten er stor, men mangler karmer. Løygangen er satt helt på hekken, og er senket ned i cockpitdørken. Båten har rorene på hekken, og selve styresystemet er skult under cockpitdørken, og er derfor ikke veien for løygangen. Skjøtet er trukket frem. Det er også justeringen fra løygangen, noe som gjør at rormannen også kan trimme storseilet. Fokka trimmes fra hyttetaket.

Smart motorsystem

Båten har en påhenger, men den har en egen brønn under cockpitdørken. Der kan motoren vippes ned i en brønn. Motoren er tilkoblet ekstern gass, slik at man kan kjøre motoren akkurat som med en innenbordsmotor. Å ha en motor lengre frem gjør at du kan kjøre i store bølger uten at propellen stikker over vann.

Samarbeid med North

Stueplassen under dekk består at bagger som kan henges opp langs skrogsiden. Disse baggene er sydd av North i kevlarforsterket seilduk. Meningen er å ta baggene med hjem å pakke for seilturen hjemme, og bare henge opp oppakningen.

Baggene er utviklet av North Sails, forteller Polona Okorn.

Gjennomtenkt innredning

Båten holder en høy standard, også under dekk. Den utstilte båten har en kjøleskuff på strøm. Dette er ekstrautstyr. Ekstrautstyr er også toalett som er plassert foran masten. I støtten på masten er det et forhen i seilduk som gjør at man kan stenge av forpiggen. I byssa fins et lite spritbluss. I taket er det LED-belysning.

Det er bra med luftemuligheter. Det er en stor luke foran på hytta. Det er også to vinduer fra stikkøyene inn mot cockpiten. Det gjør det også lysere og triveligere.

Skroget er relativt lavt. Det gjør båten tøffere og lettere, men gjør også at båtens volum under dekk ikke er imponerende. Men det er god sittehøyde, og det meste er på plass for en helgtur, eller en ukes ferie i godt vær.

Vi har ikke studert båtens strømopplegg, men den lille påhengeren vil lade batteriet med noen få amper. Båten har også solcellepanel foran masten.

Båtens kjøl kan man heise opp ved et arrangement gjennom dekk hvor man bruker vinsjen på hytta for å løfte kjølen.

Nytt marked

–  Vi går inn i et spennende marked hvor vi først å fremst møter konkurranse fra enkle polske båter. Vi mener vi har et unikt produkt som kan slå godt an. Modellen vil nå nye kjøpere som så vil velge større modeller fra Elan en gang, forteller Polona Okorn.

Jeg er enig med henne. Båten er den mest moderne og sporty turseiler i klassen. En stor utgave av SeaScape 18 som vant Årets Båt for ett år siden. SeaScape 18 er meget morsom å seile, og i følge tallene til Elan vil Elan 210 ha tilsvarende egenskaper. Men Elan fremstår som en skikkelig seilbåt i miniformat. På det punktet er de unike.

Den største konkurrenten er brukte seilbåter som X-79 eller Banner 28. Elan 210 får en pris på 21 000 euro, så det betyr at den vil koste rundt 250 000 norske kroner med moms og enkle seil i Norge. Når man ser båten og detaljene så fremstår det som billig. Om den er billig nok mot bruktbåtene vil tiden vise.

Trailbar

Elan 210 har masten montert på en leddet mastefot. Det gjør at man kan rigge ned masten ved å løsne på forsaget, og la masten falle ved å slippe ut på fokkeskjøtet.

Bulben bygger ikke mye under båten, slik at den kan dras opp på en henger i følge verftet. Båten er ikke designet for et senterløft for å heise den i ett punkt i kran, men hullet til å løfte kjølen vill ligge svært nærme balansepunktet.

Båten blir levert med en 75 amp batteri, og det vil holde kjøleboksen i gang en hel helg. Båten kan også leveres med landstrøm.

Du finner båtens tekniske data her.