Elan 210 er utstyrt for turseiling foren sport familie.
Kjølen trekkes opp for trailing.
Båten vil plane på slør.
Knekk i skroget er dagens trend.

Stor liten nyhet fra Elan

På Dusseldorfmessen kan du se Elan 210. En meget spennende 21-foter.

Publisert Sist oppdatert

Du har glemt den største nyheten på listen din til Dusseldorf-messen skriver Tor Hove på e-post til Seilas. Fartspotensialet på slør i omtrent som en Elan 350, skriver han videre.

Båtens polardiagram viser at det blir en rask 31-foter. I åtte sekundmeter vil båten seile ni knop på slør. I 15 sekundmeter vil den seile 15 knop.

På kryss vil farten ligge på rundt 5,5 knop i god vind med en vinkel på 33 grader. Doble ror som kan trekkes opp.

Du finner listen over nyheter på Dusseldorfmessen som åpner på lørdag her.

Smarte detaljer

Båten har tydelig søskenlikhet med Elan 310 og Elan 350. Båten har knekk i skroget som øker stabiliteten. Den har også doble ror som gir økt grep i vannet. Rorene kan trekkes opp Også kjølen kan trekkes opp. Med kjølen nede stikker den hele 1,55. Med en dyp kjøl får ballasten mer effekt. Ballasten er på 360 kg.

Båten har en brønn i cockpiten for påhengeren. Når den ikke er i bruk kan den legges horisontalt under cockpitdørken.

For turseiling

Båten har rekkestøtter som øker sikkerheten under tøff seiling. Under dekk er det en lite bysse og køyer for fire. Store vinduer gir bra med lys.

Med en vekt på 900 kilo kan båten enkelt trailes etter bil.

–Båten vil få en introduksjonspris på 21 000 euro uten frakt og seil, forteller Tor Hove i FjordSail. I norske kroner blir det ca 210 000,- inkludert moms.

Data Elan 210

LOA 6.34 m

Skroglengde 6.34 m

Vannlinjelengde 6.13 m

Bredde 2.50 m

Dybde 1.55 m / 0.50 m

Vekt. 900 kg

Ballast 360 kg

Motor 4.4 kw / 6 HP

Vann 55 litres

Drivstoff 12 litres

Mastehøyde 10.60 m

Storseil 14.7 m2 / 16.7 m2

Fokk11.6 m2

Gennaker 52.0 m

I 8.65 m

J 2.54 m

P 8.54 m

E 3.06 m

CE C

Humphreys Yacht Design & Elan Design Team

Båten har høy stabilitet, og skroget hjelper svært godt til når krengningen ikke er så stor.

Den er selvrettende helt opp til 125 graders gregning, noe som er like bra som større turseilere.