Søk i arkivet

Cockpiten skal være egnet for shorthandseiling.
Cockpiten skal være egnet for shorthandseiling.
J/111 skal være lett å håndtere og mestres med en mannskap på syv.
J/111 skal være lett å håndtere og mestres med en mannskap på syv.
J/111 under testseiling iEngland i vinter. Båten planer svært lett.
J/111 under testseiling iEngland i vinter. Båten planer svært lett.

J/111 i Europa

Den raske nyheten fra J/Boats kan du nå se på London Boat Show. Interessen er stor. Se video fra Yachting World test.

J/111 er utviklet i USA, men nå har den raske en-type båten kommet til England. Det er byggenummer seks som er utstilt på utstilling. Båten har alt vært på vannet i Solent for prøveseiling.

Bygges i Frankrike
Båten skal også bli bygget i Europa og første båt bygget i Frankrike skal stå ferdig i februar. Planen er å bygge 12 båter i Europa frem mot august 2011.

Stor etterspørsel
15 båter er solgt i Europa før noen har fått testet den 36-fos lange regattabåten som også kan brukes til turseiling. 30 båter er solgt i USA, slik at J/Boats nå sitter på 45 ordre før båten har blitt skikkelig markedsført i Europa.

Lave kostnader
Båten skal bli en entype-klasse og ser ut til å lykkes med det. Det vil være restreksjoner på seil, og det vil være lov til kun en profesjonell seiler om bord. Dette for å holde kostnadene nede i klassen. Målet er å stille en flåte i Key West 2012 og et europamesterskap under Cowes Week samme år.

J/111 koster 180.000 euro fra fabrikk uten seil, moms og elektronikk. Det blir ca 1,8 millioner med moms i Norge og over to millioner regattaklar.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen