Nye båter for Clipper Round the World Race

Sir Robin Knox-Johnstons Clipper Ventures har bestilt tredje generasjons båter for sin jorden rundt regatta.

Publisert Sist oppdatert

Sir Robin Knox-Johnston feirer i år 15 år som frontfigur for Clipper Round the World Yacht Race ved å lansere en ny flåte bestående av 12 70 fots regattabåter for jorden rundt seilasen for betalende seilere. Dette er tredje generasjons Clipperbåter, og typen som er tegnet av Tony Castro er uten sammenligning den mest regattapregede av båtene.

- Å seile rundt jorden er fremdeles en av seilingens store utfordringer og jeg er ekstremt stolt over å ha vært vitne til hvordan Clipper Race har forandret folks liv og gitt nesten 3000 nybegynnere mulighetene til å bli erfarne havseilere, sier Knox-Johnston. – Til regattaen i 2013/14 kommer en flåte med nye båter tegnet av Tony Castro og som skal bygges i Kina, mens årets regatta som starter i august fremdeles seiles i 2. generasjons båter.

Tony Castros Clipper 70 blir tredje generasjon av båter til Clipper Round the World Yacht Race og skal være spesielt utstyrt til denne krevende regattaen. Dette betyr at flåten utvides fra ti til 12 båter, med en opsjon for ytterligere fire båter. Mannskapskapasiteten er økt fra 20 til 22 personer.

De første Clipper 60 deltok i fire regattaer, fra 1996 til 2003 da de ble erstattet av de større og lettere Clipper 68 til de neste fire seilasene. Nå gearer arrangøren opp ytterligere.

De nye Clipper 70 har et tydelig slektskap til V70 klassen og båtene som kan komme opp i 30 knops under gunstige forhold kommer til å slå alle regattaens gamle rekorder. Båtene får doble ratt og ror og et seks fot baugspryd som vi gjøre det mulig å bære et stort Code Zero forseil. Masten blir på hele 92 fot.

Clipper Ventures Plc’s administrerende direktør, William Ward, er trygg på selskapets posisjon i markedet etter konkurrenten Chay Blyths konkurs for noen år siden. Det børsnoterte selskapet er ikke bekymret over å skulle binde seg til et multimillioner punds prosjekt som kontraheringen av disse båtene medfører. De begrunner dette i et voksende behov både fra seilere og sponsorer.

- Vi har skaffet oss enorm erfaring i de 15 årene vi har holdt på. Clipper Race er verdens eneste i sitt slag. Vi har måttet utvikle et robust treningsprogram og regattaledelse, sammen med en bærekraftig forretningsmodell. Mannskapsplassene til det forrige racet ble utsolgt lang tid i forveien og til årets regatta ser det ut til å gå likedan. Vi kommer derfor til å bruke London International Boat Show til å lansere et rekrutteringsprogram for seilere til Clipper i 2013-14 og videre, sier han.