Med tre lugarer vil kartbordet bli en del av salongen, og badet får plass der kartbordet er på bildet.
Bilder fra testingen av Elan 350 i Barcelona i november.

Elan 350 med ekstra lugar

Kartbordet og stueplass er ofret for å tilfredsstille storfamilien.

Publisert Sist oppdatert

Tor Hove i FjordSail har sendt oss en e-post med imfor,asjon om den nye versjonen av Elan 350, en båt som er nominert til Årets båt.

Vi testet båten i Barcelona i november under gode forhold. Les om testseilasen her.

– Elan har bestemt seg for å lage en 3-kabiners versjon av Elan 350. Fjord Sail har vært en av pådriverene for å få dette til. Båten er i utgangspunktet i minste laget til å ha 3 kabiner. Men vår oppfatning etter å ha seilt noen måneder med båten er at i dette tilfellet vil mange være villige til å inngå noen kompromisser for å få det til.

Riktig størrelse

– Årsaken er at som seilbåt er Elan 350 bortimot perfekt i størrelse. Den er stor nok til å få den ytelsen man ønsker (planer i moderate vindstyrker). Samtidig er den liten nok til at kreftene er moderate. Dette mener vi er helt avgjørende for at en normal eier skal føle seg komfortabel med å drive båten hardt nok til å seile i plan. En båt som er et nummer større blir vesentlig mer krevende å seile opp mot sitt potensiale med et familiemannskap eller i shorthanded regatta, mener Hove.

– Vi har diskutert problemstillingen med designeren Rob Humphreys og hans oppfatning er at størrelsen på 35 fot er helt optimal på dette punktet, forteller Tor Hove.

Mindre toalett

– Innredningen er i stor grad identisk med 2-kabin versjonen. Forskjellen er primært at toalettet er vesentlig mindre og er flyttet frem slik at det kommer på linje med byssa. Dermed blir det plass til akterkabin nr 2. Salongen får et lite kartbord i akterkant av benken på styrbord side. U-sofaen blir identisk med 2-kabin versjonen og det samme blir forkabinen.

I cockpit mister man selvsagt det store stureommet og får i stedet et mindre sturom.

I praksis vil begrensningen med denne versjonen være:

• Forholdsvis lite toalett

• Lite stueplass i cockpit

• Litt mindre romfølelse i salongen byssa

– Men for en familie som “må ha” 3 kabiner men far eller mor har lyst å seile fort, kan denne båten være et meget interessant alternativ, avslutter Hove.

De første båtene er leveringsklare før ferien. Prisen vil bli ca 30.000 over 2-kabin versjonen: 1.325.000 NOK + frakt

Til våren kommer det i Seilas en stortest av raske turseilere hvor Elan 350 er en av båtene.