Seil tilbake i skipstrafikken

Hva skjer med den kommersielle flåten når fossilt brennstoff tar slutt? Allerede i 2012 kan de første moderne seilskutene være i produksjon, og Nordsjøen kan bli en av de første seilrutene.

Publisert Sist oppdatert

Vi kommer ikke utenom. Fosilt brennstoff vil en dag ta slutt.

– Det stilles ikke spørsmål om hvis, men når, sier David Surplus i B9 Energy til CNN. B9 Energy er Storbritanias største vindkraftprodusent. Nå har de kastet seg inn på et miljøprosjet som skal settes i produksjon i 2012. Og får de realisert planene sine kan det ikke bli annet enn et spektakulært syn når Cargoskipene med enorme seil kommer seilende inn mot norske havner.  Surplus ser nemlig for seg Nordsjøen som et potensiale for de nye seilskutene.

Mindre fraktkapasitet

Med sitt lange skrog, høye master og store seilflater vil seilskipene minne om en fullrigger fra 1800-tallet. Forskjellen er at denne båten er utstyrt med en rekke high-tech-funksjoner, og den er deisgnet for å kutte karbonutslipp. I dag utføres så mye som 87 prosent av internasjonal handel via skipsindustrien. Dermed står skipsindustrien i dag for fire prosent av det globale karbonutslippet, ifølge tall fra FN.

Seilskipene vil ikke kunne frakte så mye som dagens moderne lasteskip. Et lasteskip kan i dag frakte mer enn 100.000 tonn. Seilskipet til B9 Energy vil kunne ta 9000 tonn, bare en brøkdel.

Automatiske seil

Får B9 Energy gjennomført planene sine, blir skuta det første kommersielt produserte handelsskipet i moderne historie som utnytter alternativ energi. Det første skipet ventes å være i produksjon i løpet av 2012, og den skal være hundre prosent karbonnøytral. Seilene skal være automatisk selvjusterende, som regarer på endringer i vindens styrke og retning. I tillegg vil den ta i bruke kite-teknologi. Det vil si at en enorm kite trekker båten. Seil til tross, båten har også motorer, men benytter biobrensel, og skal benyttes under mindre vindfulle forhold.

Østersjøen og Nordsjøen

Til CNN hevder B9 Energy at skipene vil operere i Europa, og spesielt i Nordsjøen, hvor vinden er sterk. I tillegg nevnes Østersjøen, uten at det er presisert hvordan skuta skal komme seg under Öresundbrua, mellom Danmark og Sverige.

– Det er for tiden cirka 1500 båter med fosilt brensel som seiler disse rutene, og vår drøm er å erstatte dem alle, sier Surplus til CNN.

Tilsvarende luksusyacht

Seilskuta til B9 Energy kan på mange måter minne om «Maltese Falcon», som også har hydraulisk seilstyring. Den 88 meter lange superbåten ble levert fra Perni-verftet i 2006. Båten kostet mer enn 300 millioner å bygge og har et normalmannskap på 16 mann og kan mønstre hele 15 seil på sine tre master.