Damenes drømmebåt?
Flat bunn og knekkspant
Doble ror og stor cockpit med utesalong
Fall og liner føres akterover i kanaler
Koselig kartbord i salongen
Langt bad med skapplass
Gang tjl forpigg med bad på styrbord
Stor forpigg med stuverom
Lugar på babord side
God plass til mange mennesker
Sosial og stor bysse
Stor og lys salong med takhøyde
Bred cokpit som kan åpnes akter

Med draget på damene

Sense heter en helt ny generasjon seilbåter, som skal få damene til å elske livet om bord.

Publisert Sist oppdatert

Paris, Frankrike

Sense 43 er verdensnyhet fra Beneteau på utstillingen «Salon Nautique de Paris». Beneteau er verdens ledende seilbåtprodusent. 

–    Vi har laget en ny generasjon seilbåter, som kommer til å ta livet av konkurrentene, utbasunerer Jean-Marie Recagno fra Beneteau-verftet, mens han viser Seilas rundt i den røde verdensnyheten.

Innredningen minner mer om en motorbåt enn en tradisjonell seilbåt. Recagno sier at man har tenkt helt annerledes enn vanlig. Med Sense har man delt båten i tre områder: Uteområdet akter i cockpiten, oppholdsområdet forut for cockpiten, og soveområdet videre forover. Denne innedelingen er gjort mulig gjennom moderne båters store bredde akter.

Beneteau Sense 43 har en startpris på 192.000 euro, som utgjør drøye halvannen million norske kroner med dagens vekslingskurs.

Kommunikasjon

Tanken har vært å skape en åpen og sosial båt med god kontakt mellom uterommene og innerommene. Det er god kontakt med åpne luker og dører mellom cockpit og salong. Over salongen er det dekkshus, som gir stor romfølelse og mye lys.

–    Vi har laget en båt for folk som vil leve om bord. Innredningen minner mer om et hjem enn en tradisjonell båt. Vi tror denne vil appellere til damene, sier Recagno. Han forteller at Beneteau også har siktet seg inn mot motorbåtfolk med denne båten.

Tanker

Samtidig understreker Recagno at dette er en ideell båt for langturer. Båten er bygget på moderne vis med knekkspant akter. Dette skal ifølge Recagno gi fem grader mindre krengning på kryss enn normalt. Den brede hekken med flat bunn gir også utmerkede surfeegenskaper. Med gennaker kan man med andre ord komme seg fort over Atlanterhavet med passatvinden om bord i denne båten.

Store vanntanker (675 liter) og stor dieseltank (410 liter) understreker ytterligere langturegenskapene.  Tanker og motor ligger under cockpiten, slik at all teknikk er unna boområdene, og for å gi gode surfeegenskaper. Akter er det også imponerende store stuverom. Dette er gjort mulig fordi båten ikke har akterkabiner, slik de aller fleste båtene på denne størrelsen er innredet med.

Standardmotor er en 54 hk diesel fra Yanmar.

To kabiner

Sense 43 byr på en imponerende lys og åpen salong med hele 198 centimeter. Her er kartbord, bysse og spisesalong samlet i en stor og lys stue med høyt tak. Videre forover er det en lugar med dobbeltkøye på babord side. På styrbord er badet. Helt forut er det en stor og romslig forpigg.

Det er nærliggende å kalle Sense en dekkshusbåt. Overbygget er ikke sjenerende høyt, men hever seg godt over dekk. Dekket for øvrig er temmelig flush. Fall og andre liner går akterover i kanaler til cockpiten.

Cockpiten er veldig bred med fastmontert sofabenker og to ratt. Rormannen sitter på seter med puter, og hele hekken kan åpnes. Over cockpiten er det en targabøyle hvor storseilskjøtet er festet. Om man ønsker det kan man få to targabøyler med biminitak i mellom, slik at cockpiten blir et stort uterom med tak over.¨

Slik Sense 43 er utstilt i Paris koster den 250.000 euro, som utgjør ca to millioner kroner. For denne prisen får du en velutstyrt båt med blant annet teakdekk.

Flere nyheter fra Paris finner du i første utgave av Seilas i 2011, som er i salg fra midten av januar. Husk at Seilas-abonnenter får bladet først. Abonnentene får også gratis tilgang til Seilas' omfattende artikkelarkiv på nett med tester, turtips og gode råd til vedlikehold av båten. Tegn abonnement på Seilas her.