Kaldt og sur vind i Engelsviken. Planen var å seile hjem, men nå vil båten settes på land for vinteren i Østfold.
Tanken til kjølevesken hang på skottet på do og så ikke pen ut. Nå sitter den på motoren. Litt malig, og toaletet blir bedre enn noen gang.
Tenningsnøkkelen virker billig. Liker Volvo Penta bedre som ikke har noen nøkkel i det hele tatt.
Det eneste Volvo Penta produktet om bord er gassen.
Dynamoen gir 70 amp. Volvo Penta gir 115 amp, noe som lader batteriene raskere.
Nå har også jeg fått sjøvannsfilter.
Motoren har egen pumpe for oljen. Det gjør oljeskift enklere.
Den nye motoren på plass.
Nytt instrumentpanel.
TwoStar 36 i Engelsviken.
Du kan lese mer om kostnadene om å få orden på en gammel seilbåt i Seilas nr. 9.
Siden av motorkassen er demontert for å få bedre tilgang. For å få riktig vinkel på motoren er den bygget litt opp. Verkstedet har bygget ny bedding i aluminium.
Morten Alexandersen gjør siste finpussen på den nye Nanni motoren på 21 hester.
Gammel motor på vei ut av båten.

Ny motor på plass

Det ble en Nanni som nå er montert av Engelsviken Slipp.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Morten Alexandersen i Engelsviken Slipp monterer ny motor i den gamle seilbåten.

Midt i ferien sluttet min gamle Volvo Penta 2002 fra 1986 å gå. Seilferien ble avsluttet og vi seilte TwoStar 36 hjem. I høst ble alle mulige løsninger vurdert, men endte opp med å kjøpe en ny motor fra Nanni.

Du kan lese om mine mulige valg her.

Billigst brukt

Den billigste løsningen ville vært å kjøpe en brukt Volvo Penta 2002. Det ville vært den beste løsningen om jeg hadde planer om å kvitte meg med båten raskt. Men jeg liker TwoStaren og har lyst til å ha gode båtopplevelser i mange år fremover med den, og da er det verdt å bruke noen kroner på en motor man kan stole på.

Yanmar for dyr

Hadde jeg lukket øynene helt for kostnader, så ville jeg nok valgt en Yanmar, men dette er også den dyreste motoren på markedet. Volvo Penta har motorer som er mer moderne enn Yanmar til en lavere pris, så det var et alternativ jeg også vurderte. Det ble til slutt en Nanni, mye på grunn av pris, men også fordi jeg fikk bare lovord fra andre som har gjort det valget.

Redusert servicenett

Yanmar og Volvos store salgsargument er det godt utbygde servicenettet de har. Det gjør at man kan få gjort service og reparasjoner nær sagt over alt. Min erfaring er det hjelper lite, særlig i sommersesongen. Da har alle verksteder for mye å gjøre, og det er lange ventelister. Jeg har også opplevd å stå i lange køyer på Volvo verksteder og fått beskjed om at de ikke har den delen jeg ønsker etter å ha kastet bort en halv dag. Med Nanni kan jeg sende en e-post til Nogva som tar inn motoren, og få den delen jeg ønsker i posten eter noen dager. Det er i hvert fall det jeg er blitt lovet, og så får tiden si hvor bra det fungerer.

Den årlige servicen regner jeg med å ta selv, og skal det være noe mer, så kan jeg seile ned til Engelsviken Slipp for å få dem til å se på motoren.

Langtidstest

Å velge Nanni er ikke like trygt som å kjøpe en Yanmar, eller Volvo Penta, men selve motoren er en Kubota maskin som er bygget i Japan. Også noen av Volvo Penta modellene er basert på Kubota. Det er også Engelske Beta-motorene. Kubota er en meget stor motorfabrikk, og det gjør at deler er tilgjenglig i hele verden, og forhåpentlig vis til en spislig pris.

Jeg vil dele mine erfaringer med Seilas’ lesere i tiden fremover. Først om noen år kan jeg fortelle om det var smart å spare 20 000 på å velge en Nanni fremfor en Volvo Penta.

Proft montert

Båten har blitt godt tatt vare på av Engelsviken Slipp hvor motorbyttet har blitt gjort. Så langt jeg kan se, så har de gjort en utmerket jobb. For å få riktig vinkel på motoren har de bygget aluminiumsstøtter som motorlabbene er skrudd fast i. Slippen har også montert et sjøvannsfilter.

Ny propell

Det som nå gjenstår er å få byttet propellen. Motoren roterer den andre veien. Til uka går båten på land, og blir sannsynligvis stående på land for resten av vinteren, så første motortest blir først til våren. Jeg har kjøpt en tre-bladers Kiwi-prop, og med tre hester mer, så regner jeg med at båten også blir eg god turseiler, også for motor.

Kostbar bruktbåt

TwoStaren kjøpte jeg brukt for 220.000,- noe som var en lav pris for en seilbåt på 36 fot. I dag har jeg brukt mer penger på oppgraderinger enn hva jeg måtte betale for båten, så totalprisen har blitt over 450.000,-. Om det var et godt kjøp eller ikke blir diskutert i Seilas 9 som kommer i salg i disse dager. Der kommer det også frem hva som har kostet.

Du kan kjøpe bladet elektronisk her, eller laste ned artikkelen som PDF.

Ny og gammel motor.