Kritiske blikk på 31-fotere

Tormod Lie var svært kritisk under vår test av 31-fotere. Hele testen kan du lese  i Seilas 9, som abonnentene mottar i disse dager. Her er Lies slakt av Dehler 32, Elan 310, First 30 og Sun Fast 3200.

Publisert Sist oppdatert

Tormod Lie er en erfaren shorthandseiler fra Fredrikstad. Han har til nå seilt Twostar 36, men har solgt båten, og er nå på utkikk etter en båt med tre lugarer. Bashford 36 er Tormod Lies drømmebåt. En båt det kun er én av i Norge, og den i Stavanger, men «Virginia» har deltatt i mange Færderseilaser hvor den også har vunnet en rekke ganger. Lie var kun med den ene dagen av testen, og fikk derfor ikke seilt Elan 310, men han har gjort seg et inntrykk av båtene, som han her deler med våre lesere.  Hele tetsten finner du i Seilas 9. Seilas 9 er i løssalg neste uke, men kan lastes ned i digital utgave her.

FIRST 30

Sportslig førsteinntrykk og spennende ny design. Veldig spent på hvordan baugen vil oppføre seg i litt mer enn skvalpesjø på kryss. Gir inntrykk av å kanskje være mer sportslig enn den faktisk er, og vil kanskje skremme mange familier fra å kjøpe denne båten som en ren turbåt som skal seile bra?

Cockpit / Dekk

Stor cockpit med god plass til hele mannskapet i havn. Allerede ved ombordstigning kommer man i kontakt med det sinnrike halings systemet for storseilet. Bøylene for forstøtte og dets halinger, samt flåtens stuerom i cockpit benken er gode ideer, men synes mer til besvær og i veien rent praktisk enn til hjelp under seilas.

Storseilshalingen er ett kapittel for seg selv, og kan ikke på noen måte sies å være særlig gjennomtenkt eller praktisk i bruk, snarere tvert i mot.

Rormannsplassen er under enhver kritikk og er ikke god hverken med eller uten mannskap i båten.

Ellers virker båten godt utstyrt for klubb/ tur seiling, men vil kreve tilpasninger for mer avansert regattaseiling om båtens potensialet skal komme til sin rett.

Båtens spesielle rigg med vinklede salinger og mangel av akter stag vil kreve en veldig god rigging for å fungere optimalt, og jeg stiller meg tvilende til om dette vil fungere i praksis for de fleste eiere av en slik båt. Vår test båt var åpenbart ikke satt opp slik den burde være, med for mye pre-bend i masten og for lite tensjon i forstaget. Spørsmålet er jo om båten er stiv nok til å ta opp de krefter som skal til for å holde forstags spenningen og om det ikke skulle vært standard med Rod rigg og ikke Ddyform som båten har som standard. De fleste ivrige regattaseilere vil nok etter montere lensetakler for å oppnå ønsket høyde på kryss og da er hele ideen bortkastet!

Seilegenskaper

Båten er lettstyrt og overraskende stabil på roret, men krever veldig aktiv storseiltrim.

Under spinnaker er den veldig rask og kommer umerkelig ut av vannet i små byger og det skal ikke store bølgene til for å få den i plan. I en Færder seilas med nordlig kuling vil den nok være raskere enn sine konkurrenter da den ikke behøver å kjøre med så mye skjæring for å holde trykket oppe som sine gennaker- søstre.

Under dekk

Innvendig fremstår den som lys og trivelig med god kvalitet, men så snart man begynner å prøve den rent funksjonelt, så fremstår den mer som en prototype.

Kartbordet er stort og flott, men rommer ikke kart! Ei heller kan man forstå den rent praktiske bruken av stuerommene i kartbordet og nærliggende hyller og rom. Klaffsete er sikkert fint i havn men innbyr til aketur i åpen sjø.

Dørene til toalett og akterkabin slår feil vei og vil bli ødelagt av mannskap som skal bevege seg nede i båten under seilas. At det er direkte farlig å bli låst inne i ett av rommene er jo også ett tema.

Forpiggen er trang og ikke egnet til to voksne som hovedkabin, det er heller ikke akterkabinen, og da gjenstår de to køyene i salongen som får full lengde ved å åpne ett hull inn i garderobeskapet mot forpigg! Mye løse deler og styr som kunne vært løst bedre.

Sun Fast 3200

Den eldste båten i testen, og også den mest utprøvde og optimaliserte i så måte. Gir ett sportslig utrykk men først og fremst inntrykk av å være større enn de andre båtene i testen. Stor bred cockpit og tiltalende linjer til å være ett strykejern.

Cockpit / Dekk

Alle tekniske løsninger i båten synes å være gjennomtenkt og funksjonelle, uten at båten er over utstyrt på noen måte. Litt langt frem fra de korte rorkulter til utstyret på hyttetaket / nedgangen gjør det vanskelig å håndtere båten alene uten autopiloten koplet inn. På dekk virker den rommelig og stødig, og båten har den beste plassen menneskelig ballast jeg noen gang har sett på en båt. Her kan de sitte i timevis uten å få smerter i bena. Rekkestøttene har også mye sterkere innfestning enn de andre båtene i testen.

Seilegenskaper

Ved prøveseiling merket man med en gang at båten var i god trim og balanse, og på kryss seilte den fra de andre både på fart og høyde med god margin, uansett hvem som seilte båten Disse båtene skal jo ikke krenge for mye eller for lite for å gå godt , men båten fortsatte å akselerere i bygene selv om båten krenget for mye. Det var aldri tendenser til å miste styringen på kryss uansett krengningsvinkel.

På lens var forskjellen ikke så stor mellom de testede båtene, men vi vil kanskje se større utslag i lite eller mye vind, da det skiller litt på størrelse og våt flate mellom de ulike konstruksjonene. Kvaliteten på båten synes å være bra, men den lider litt av sin enkelhet og "Rå finish" under dekk.

Under dekk

Klart det er hensiktsmessig med skai på puter og malte flater i stedet for innerliner, men med enkle grep så skulle man kanskje kunne friste familiene litt mer til å kjøpe en slik båt.

Båten har 2 stk fullgode akterlugarer og 2 fulle køyer i salongen, og har således 6 gode soveplasser, noe som ikke kan sies om de andre båtene i testen.

Konsekvensen av dette er at båten ikke har tradisjonell forpigg men i stedet ett stor rom for toalett og seil / våt tøy lagring i piggen. Ideen er god, men jeg ville foretrukket å trekke toalettet bakover i båten slik at det ville vært bedre å bruke i sjø. Tverrskips plassering av toalettet er heller ikke å anbefale om man vil slippe unna for mye søl i sjøgang.

For min egen del er dette båten som ligger nærmest opp til ett ønske om en Race/cruiser i denne størrelsen, men den manglet litt for å treffe helt hjemme hos de øvrige i familien.

DEHLER 32

Bra førsteinntrykk, harmoniske linjer og bra finish jevnt over.

Cockpit / Dekk

Minner om X332 som en sportslig familiebåt, men har helt klart sien svake sider rent praktisk.

Storseil haling og kontroll (Tysker haling på vinsj + vogn og fin haling) er nærmest ubrukelig i sitt oppsett, da det hverken gir rormann eller mannskap ett bra sted å arbeide. Rormannsplassen på kryss er ikke funksjonell. Rorkulten stjeler mye plass og er ikke bra med sin plassering på dørken med buet rorkult. Vi opplevde ved mange anledninger at man løftet kulten i stedet for å at rorkulten gav tilsiktet svingutslag.

Ellers virker båten bra utstyrt med de fleste kontroller or trimfunksjoner en familie behøver på plass.

Under dekk

Bra finish og voluminøst, tiltalende salong med hyggelig atmosfære. Det er først når man starter å åpne skap og skuffer som man forstår hvorfor båten virker så stor inne; I byssa er det så vidt jeg kan se ikke noe sted som har plass til eller egner seg for plassering av Skaffetøy eller bestikk, kjeler panner osv. I det hele tatt er det ikke noe skap som har plass til en kjele bortsett fra kles skapene.

Som de fleste andre båter i denne størrelsen prøver Dehler å få plass til alt en litt større båt har, men det går på bekostning av praktisk bruk. Det er ikke nok stueplass og lagerplass til en normal ferie weekend tur, Akter kabinen er og blir ett kompromiss med 1 1/2 køye som er vanskelig å re opp og komfortabelt sove 2 voksne personer. For kabin er i snaueste laget for to voksne over lengre tid enn en hyggelig natt.

Vanntankens plassering i forpiggen er ikke heldig.

Seilegenskaper

Båten virker kvikk og rask i lite vind, selv med fokk, men standard båten med jernkjøl virker veldig vek. Riggen virker også litt vek og dette i kombinasjon gir seg utslag i en båt som krever mye trim og de-power for å trives i litt vind.

Det måtte flere runder med forskjellige mannskap til for å få båten til å "oppføre seg" i den vind vi hadde på testdagen 8-10m/s, noe som virker svært strevsomt for en familie på tur.

– Alt i alt ville jeg lagt pengene i en strøken X-332 fremfor å kjøpe denne båten, sier Lie.

ELAN 310

Dessverre fikk jeg ikke seilt Elan 310, men inntrykkene ved brygga sitter i. Båten gir inntrykk av kvalitet og ser ut som en gjennomtenkt konstruksjon. Cockpiten er stor og velfungerende og alt teknisk utstyr sitter der det skal.

Under dekk

Elan 310 er den lys og trivelig med god plass til det meste en familien kan ha med seg på en ferietur. Fargevalget på puter etc er ikke helt etter min smak, men helt klart etter dagens trend.

Her igjen ser vi en båt som prøver å få plass til alt en 3 fot større båt har, og lider litt under det. Akterlugaren er kanskje den beste av First30 / Dehler32 og Elan310, men vil by på problemer med hensyn til hvem som skal ligge hvordan man skal legge på laken, etc. For kabinen virker her som en bedre løsning for ett par, men er heller ikke helt optimal.

Testen kan du lese i Seilas nr. 9 som snart kommer i butikkhyllene. Den er en oppsumering av ti testeres mening. Du kan også kjøpe testen som PDF, det gjør du her.

Video fra testen.