Enda en J-båt under bygging

Det kjente nederlandske verftet Holland Jachtbouw har en kopi av J-båten «Rainbow» under bygging. Nå har verftet også fått i oppdrag å bygge en kopi av den berømte «Yankee» fra 1930.

Publisert Sist oppdatert

Tegning over:

Den berømte amerikanske America’s Cup båten, «Yankee», som vant Cup’en tre ganger i 1930-årene, bygges nå i ny utgave i Nederland og skal være klar for den store J-båtregattaen i England i 2012.

J-båt klassen er stadig i vekst til tross for at det er mer enn 70 år siden klassen ble erstattet av 12-meteren i  America’s Cup. Noen få av de flotte regattamaskinene fra 1920 og ’30-årene overlevde siste verdenskrig og er blitt totalrestaurert i nyere tid. Klassen har derfor fått en rennesanse og fornyet interesse. Det er også flere som har villet bygget nye båter, men klassereglene krever at man i så fall må bygge etter originale J-båt tegninger fra gamle dager. Og det er nettopp det som nå skjer.

I Nederland er det allerede bygget en kopi av den amerikanske «Ranger». I Nederland bygges dessuten, «Svea»,  en ny båt etter svenske tegninger og i disse dager er en ny «Rainbow» under bygging hos Holland Yachtbouw. Dette verftet har også sikret seg oppdraget fra et syndikat i Amsterdam under ledelse av Simon Dierdrop om å bygge en ny «Yankee». Dierdrop er en kjent regattaseiler som blant annet var skipper på «Windrose of Amsterdam» da båten satte ny rekord over Atlanteren.

«Yankee» var en av USAs mest berømte forsvarsbåter som vant America’s Cup i 1930 og de to følgende regattaene. Båten var tegnet av Frank C. Paine for John S. Lawrence og Chandler Hove. Originalen ble hugget opp i 1941.

Nybygget skal være ferdig til den store J-båt regattaen i England i 2012. Der er det ventet at hele åtte J-båter vil delta.  Det er den hollandske konstruktøren, Gerard Dijkstra  hos Dykstra & Partners Naval Architects som har fått oppdraget med å optimalisere båten. Han har naturligvis fulgt de originale linjetegningene, og alle dagens klasseregler, men båten får et moderne aluminiumskrog og karbon mast og rigg. Innredningen er laget for et fast mannskap på syv personer, men det er også rørkøyer for ytterligere 21 mann under regattaseiling. Båten får 3-DL-seil og en hovedmotor på 325 kW. Etter J-båtregattaen i 2012 vil båten seile i charter under OL-regattaen i England.

Nybygget får klasse A1 og MCA i Lloyds Register. Skrog og dekk bygges hos Bloemsma Aluminiumbouw i Makkum, mens innredning og ferdiggjøring skjer hos Holland Yachtbouw.