Det er faktisk mulig å sove seks personer i den lille båten som fungerer utmerket for et par med to barn.
Badet er ikke stort, men fungerer ok. Bak WC er det stueplass for våte klær.
Stor køye under cockpiten og en liten bysse.
Test endte med mastebrekk

Test endte med mastebrekk

Vinden ble for sterk for Comet 26 under Årets Båt testing i Barcelona.

Publisert Sist oppdatert

Barcelona, Spania

Vanligvis er det lett vind i Barcelona i november, men i år har det vært friskt. I går var det opp mot 25 knop i kastene, eller 12 m/s. Det ble utfordrene for spesielt forhandlerne som forsøkte å imøtekomme våre krav om å teste båtene hardt.

Billig og spennende

Comet 26 er en splitter ny båt fra Comar. Båten blir bygget i Polen på et verft som Comar driver. Båten er særdeles prisgunstig. Ideen med båten er å få unge kjøpere som forhåpentligvis vil være lojale til verftet å senere kjøpe dyrere båter. Comar bygger nå en 100-foter, men satser altså også på mindre båter.  Båten er 2,96 cm bred, og har mye volum under dekk.  Den koster bare 27.500 euro, eller under 300 000 norske kroner med moms. Kall den gjerne en moderne Maxi 77.

Løs diamant

Testbåten er en protype, og første med fast kjøl. Dette er ekstrautstyr, fordi denne versjonen har høyere mast, mer seil og karbonror. Den lille tassen ble seilt hardt og viste over 11 knop på loggen på det meste. Etter første dags seiling hadde vantene strukket seg en del, så folk fra verftet hadde etterstrammet dem, men glemt diamantstaget. Under gårsdagens testing begynte masten å svaie under gennakerseiling, og brakk. Mannskapet fikk raskt masten om bord, og den eneste ødeleggelsen bortsett fra masten var en liten rift i gennakeren.

Mastebrekk i fjor også

For ett år siden gikk masten på Bavaria 32 over bord. Dette skjedde på slutten av første dag. Verftet klarte å skaffe en ny mast i løpet av 36 timer og var seilklar igjen siste dag. Comet klarer ikke å skaffe ny mast, noe som gjør at ikke alle får seilt båten deriblant Seilas.

Fantastiske testforhold. Her M34, den nye en-typebåten for Tour de France foran Elan 350. Begge båter i full plan og gjør 11-12 knop.