Goris propell har to stigninger.
Ecowind-propellen under seil.
Ecowind-propellen kan variere stigningen på bladene. Med lav motstand vil stigningen øke (propellen på topp) noe som gjør at fremdriften øker per rotasjon.
Max-Prop lanserer Ecowind med automatisk justering av stigningen

Ny drivstoffreduserende propell

Max-Prop lanserer Ecowind med automatisk justering av stigningen.

Publisert Sist oppdatert

Max-Prop er kjent for sine propeller med vridbare blader, men for motor har propellbladets vinkel vært konstant. Under seil har bladene stått med flatsiden på tvers av fartsretningen, slik at motstanden har vært minimal.

Tilpasser seg motstanden

Ecowind-propellen har et blad som funger som et gir under motor. En normal propell er utviklet for maksimal effekt under marsjfart. Det gjør at motoren går for lett under lavere turtall på flatt vann. Ecowind-propellen øker vinkelen på bladene automatisk når motstanden gjennom vannet er liten. Det gjør at båten skyves lengre frem per runde propellen roterer.

Høyere fart, større rekkevidde

Den nye propellen gir høyere fart ved lavere turtall enn en konvensjonell propell. Max-props målinger viser at på en 46-fots seilbåt øker farten fra seks til åtte knop med et turtall på 1800 omdreininger sammenlignet med en konvensjonell tre-bladers propell. Produsenten hevder at det gjør store forskjeller for langturseilere hvor rekkevidden for motor kan økes med 30 prosent.

Bra under seil

Systemet egner seg godt for motorseiling. Om du ønsker å øke farten mens seilene er oppe vil en slik propell gi mye bedre drivstoføkonomi, og lavere støy. Med en vanlig propell må man gi en vist turtall bare for at propellen skal ta igjen båtens fart under seil. Med økt stigning på propellen skal det ikke rare turtallet til for at motoren bidrar til å gi båten et puff.

Ikke unike

Bruntons Autoprop fungerer etter det samme prinsippet som Ecowind. Også med Gori oppnår man samme effekt. Goripropellene kan vri bladene, slik at man får to gir. I «overdrive» modus blir stigningen høyere, og farten øker på lavere turtall.

Gori kontra Volvo Penta

I Seilas 9-2009 hadde vi en større sak om foldepropeller. Her skrev vi også om hvordan en Gori-propell er sammenlignet mot en tre-bladers foldepropell fra Volvo Penta. En Bavaria 44 Vision ble utstyrt med Goris trebladers (20 x 13 LHS) propell. Denne ble sammenlignet med Volvos trebladers foldepropell (18 x 15 LHS). I båten satt en Volvo Penta med 55 hester. Testen ble foretatt i september 2007 under rolige vindforhold.

Goripropellen ble prøvet både med normal stigning og i «overdrive» modus. Overdrivefunksjonen gir suveren fremdrift på lave turtall. På 1400 omdreininger var farten 4,8 knop med Volvos propell, 4,2 med Gori i normal og 6,1 knop i overdrive. Men i overdrive klarte man ikke å få motoren opp i mer enn 2400 omdreininger, noe som ga en fart på 8,4 knop. I vanlig modus var toppfarten 8,6 knop med Goripropellen. Da hadde motoren et turtall på 2962 omdreininger. Volvo propellen klarte like høy toppfart, men under et høyere turtall. Den hadde 8,6 knop på 3052 omdreininger.

Ønsker du å lese hele saken om propeller, så kan du laste den ned fra vårt arkiv her.