Søk i arkivet

Bra med sitte og skapplass i forpiggen.
Bra med sitte og skapplass i forpiggen.
Bra med sitte og skapplass i forpiggen.
Bra med sitte og skapplass i forpiggen.
Forpiggen er slik man vanligvis kun ser i båter over 40 fot. Her er det tre luker i taket, samt to skrogvinduer.
Forpiggen er slik man vanligvis kun ser i båter over 40 fot. Her er det tre luker i taket, samt to skrogvinduer.
Flotte akterlugarer med mye lys og luft.
Flotte akterlugarer med mye lys og luft.
Badet er stort for å være på en tre-lugars båt.
Badet er stort for å være på en tre-lugars båt.
Båtens bunnramme er solid, slik som de andre nye Bavariane fra Bruce Farr. Bunnstokken er ca 25 cm høy ved kjølen.
Båtens bunnramme er solid, slik som de andre nye Bavariane fra Bruce Farr. Bunnstokken er ca 25 cm høy ved kjølen.
Byssa har vaskene etter hverandre for å ikke gjøre det trangt mellom toalettet og byssa.
Byssa har vaskene etter hverandre for å ikke gjøre det trangt mellom toalettet og byssa.
Bordet har en plate for varme gjenstander på undersiden av lokket. Bordet har også to skuffer.
Bordet har en plate for varme gjenstander på undersiden av lokket. Bordet har også to skuffer.
Enormt salongbord utslått.
Enormt salongbord utslått.
Båtens tore bredde og høyde gjør 36-foteren til en kjempe.
Båtens tore bredde og høyde gjør 36-foteren til en kjempe.
To grunne stuerom i cockpiten.
To grunne stuerom i cockpiten.
LED-lanterner har ikke nådd Syd Tyskland.
LED-lanterner har ikke nådd Syd Tyskland.
Stor badeplattform har blitt Bavarias nye varemerke.
Stor badeplattform har blitt Bavarias nye varemerke.
Hytta er lagt godt ut mot ripa, slik at dekket er relativt smalt.
Hytta er lagt godt ut mot ripa, slik at dekket er relativt smalt.
Båten har luke i baugen.
Båten har luke i baugen.
Cowboydører.
Cowboydører.
Kartbordet skyves vekk på en smart måte.
Kartbordet skyves vekk på en smart måte.
Innholdsrik bysse med mange skap. Den utstilte båten har microovn som er ekstrautstyr.
Innholdsrik bysse med mange skap. Den utstilte båten har microovn som er ekstrautstyr.
Stort bord i tre har fått plass foran rattpidestallen.
Stort bord i tre har fått plass foran rattpidestallen.
Bavaria Cruiser 36 er en spennende nyhet for det norske markedet.
Bavaria Cruiser 36 er en spennende nyhet for det norske markedet.

Kjempe på 36-fot

Den splitter nye Bavaria Cruiser 36  stilles ut i Leangbukta til helgen. Vi har alt vært om bord.

Den nye 36-foteren fra Bavaria fyller gapet mellom Bavarias 32-foter og 40-foteren som hadde verdenspremiere under Båter i Sjøen. Den nye modellen erstatter hele tre nåværende modeller. Bavaria 34, Bavaria 35 og Bavaria 38. Båten har akkurat kommet til landet, og Lunde Båt jobber på spreng for å få sin innendørsutstilling klar for helgen.

Du kan se film og lese om Bavaria Cruiser 40 her.

To eller tre lugarer
Bavaria Cruiser 36 kan leveres med tre eller to lugarer. Den utstilte båten har tre lugarer. Båter i denne størrelsen blir ofte trange med tre lugarer. I stedet for å ofre plass i forpiggen slik verftet gjorde med 36-foteren som var i salg i midten av 2000, har man med dagens modell ofret kartbordet for å få plass til den tredje lugaren. Det gir båten en imponerende eierlugar forut, enten man velger to eller tre lugarer.

Flott under dekk
Stilen under dekk er typisk for Bavaria. Det er lite nytt på det estetiske, men det er nå muligheter for å velge flere tekstilalternativer. Det utstilte båten har mørkeblått putetrekk som også er standard.

Nyheten har som Bavaria 34 og 35 en tradisjonell salongløsning med benker på hver side. Båtens bredde på nesten 3,7 meter gir et kjempebord. Her kan du dekke opp med store gryter og mange flasker før det blir fullt. Kartbordet kan trekkes frem fra skottet inn mot badet. Løsningen er enkel, men ser ut til å fungere.

Byssa imponerer også. For å ikke gå for mye ut i bredden er vaskene satt etter hverandre i lengderetningen. Byssa er også godt utnyttet med skuffer og skap. Også salongbordet har fått to skuffer.
Badet har fått plass tvers av byssa.

Skrogets store bredde gjør at denne løsningen fungerer bra. Badet er ikke enorm, men fungerer bra om man ikke må ha egen dusjrom.
Akterlugarene imponerer også for en båt i denne størrelsen. Vi stusser litt over at kun den ene akterlugaeren har skrogvindu.

Du finner innredningstegninger av Bavaria Cruiser 36 her.

Ett ratt
Cockpiten på den nye 36-foteren ligger tettere opp mot 32-foteren enn 40-foteren. Båten har kun ett ratt. Foran rattpidestallen er det et stort cockpitbord. Båten har den samme badeplattformen som 32 og 40-foteren. Båten har også stuerom i baugen som 40-foteren mangler.

Båten har de samme linjer og løsninger som sine søsken. Mye tyder på at nyheten vil seile bedre enn modellene den erstatter.

Under millionen
Lunde Båt vil tilby tre-lugarsversjonen til en ekstra hyggelig pris til helgen. Da kan du få båten for akkurat under en millionen ferdig levert i Danmark. Da er båten seilklar, og med en 30 hesters motor. Det eneste som mangler i manges øyne til den prisen er varmeapparat og plotter. To-lugarsversjonen koster 20 000 mindre enn trelugars versjonen. Startprisen på den er på 840.000,- men det er uten levering og klargjøring. Med liten motor, og uten det aller mest nødvendige utstyret.

20 båter
Lunde Båt har bestilt 20 36-fotere. Haldor Holm regner med at tre-lugarsversjonen vil bli mest populær. Erfaringen viser at ca 70 prosent vil velge denne løsningen. To lugarsversjonen har støre stuerom, større bad og et ordinært kartbord. Lunde båt vil få en slik utgave inn i utstillingen senere i høst.

– Jeg slutter i jobben om dette ikke blir en ny storselger, sier Haldor Holm hos Lunde Båt med et smil. Han går av med pensjon i november, og ønsker å bruke pensjonistdagene i nettopp i en slik Cruiser 36. Jeg hadde tenkt på en 40-foter, men etter å ha sette 36-foteren er denne mer enn stor nok, forteller Holm.



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen