Miljøvennelige alternativer er for kostbare i forhild til diesel for min TwoStar 36.
EFOY har brensellcelegenerator. Det gir en kilde til for energi til el-motoren.
Torqeedo påhengere er et alternativ til bensinpåhenger, men er svært dyre.
El-motoren i HP 1030 tar liten plass og er lett, men batteriene tar den plassen og vekten motoren frigjør.

Miljøvennlige alternativer til diesel

En elektrisk motor går mer effektivt enn en diesel. Den er også mye billigere i drift. Men investeringen blir for dyr.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Ikke noe er bedre å ski inn til berget lydløst med en elektrisk motor, men prisen er for høy.

Dette er siste sak i en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Billigere alternativer til Volvo

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billigmotor fra Kina

• Bensinmotor under dekk

Kommer

• Kostnadsanalyse av å bytte motor

El-motor er også en mulighet. Den dagen lithiumbatteriene faller i pris er dette et alternativ, men jeg liker ikke å sloss om de få stikkontaktene som er i havnene og jeg tror el-motorer er en løsning som passer bedre litt frem i tid hvor infrastrukturen er bygget ut. Denne løsningen passer også godt på dagsturbåter hvor det er strøm i hjemmehavnen.

Å gli av gårde på stille vann totalt lydløst er en fantastisk opplevelse.

Jeg har testet HP 1030 med el motor samt flere mindre seilbåter, bla SeaScape 18, les sak her.

Jeg testet også en liten landstedsbåt i vår med elektrisk motor. Les sak her.

Grønn løsning

Det hadde vært fristende å ha en grønn båt hvor naturen stod for energien. En båt med vindmølle og solcellepaneler samt mulighet for å lade motoren under seil i god vind. Et slik system passer bedre på tyngre båter som kan lastes mer ned med utsyr. For å få et slikt system effektivt krever det gode batterier som kan ta i mot den kraften som produseres. Lithiumbatterier vil klare det. Vi har testet slike batterier, og erfart at teknologien ikke er helt på plass enda. Les om test av morgendagens batterier.

Marin Hybridteknik i Sverige har en løsning som vil pase min båt bra. Det er en 3-faset motor på 5 kw som i følge nettsiden passer en båt på 5 tonn. Min TwoStar 36 er på 4,9 tonn. Prisen for motor med fastpropell og med kabler er ca 60 000 norske kroner. i tillegg kommer batteripakke. Fordelen er at motoren krever minimalt med vedlikehold, og vil være billigere over tid. Spesielt om man lader batteribanken på brygga, og klarer seg uten andre former for energitilførsel.

Generator som lager kraft

Tor-Kristian Øines har installert en generator i sin Bavaria 44 Vision i vinter. Jeg valgte en 4kw ferskvannskjølt Panda generator. Denne koster ca. 80.000 ferdig montert. En hybridløsning med en 5 kw elmotor med en generator vil dermed koster over 200 000 med batterier og montering.

Hybrid kommer

Jeanneau satser på hybridteknologi og vil lansere dette til våren.

– Det er på større båter hvor det er mye å hente, forteller produktsjef Erik Stromberg til Seilas. De satser på en system som er montert i linje slik som Steyr fikk pris for under Mets for en del år siden. Les om Steyrs system her.

– Motoren fungerer også som generator, slik at om du ønsker klimakontroll om bord eller annet kraftkrevende utstyr, så slipper man utgiften med generator. Systemet vil derfor bli konkurransedyktig på pris, mener produktsjefen.

Best på variert bruk

En dieselmaskin er optimalisert for ett vist turtall. Liker du å kjøre saktere vil mye av energien som forbrennes gå til støy, vibrasjon og varme. En generator vil derfor være mer effektiv fordi motoren alltid går på optimalt turtall. Bruker du motoren mest for å lade batteriene, eller for å komme ut av havn vil et hybridsystem fungere bra.  For lange eksportetapper for motor vil det ikke være mye å hente.

Nanni satser på hybridløsning, men denne og Steyrs løsning blir for tunge og kraftige i min båt.

Les om Nannis løsning her.

Brensellcelle

Brensellcelleteknologi er en meget effektiv måte å få energi på. EFOY har en slik løsning på markedet i dag. Det er ypperlig som et alternativ til generator, men gir ikke nok effekt for å holde en motor gående. Men sammen med effektive batterier kan det i hvert fall øke rekkevidden. Om du også har effektive solcellepanel og vindmølle kan du få glede av en el-motor om du foretrekker å sele når det blåser. Les mer om brensellcelle her.