Bensinmotor under dekk
Saildrive koster 58 000 svenske kroner.
Etter 70-talls standard ville 15 hk vært nok på en TwoStar 36, men nå er det vanlig å beregne 4 hk per tonn. Det betyr at en 20 hester er ideelt.
Det er mulig å sette inn en 15 hk bensinmotor i en seilbåt.

Bensinmotor under dekk

I Sverige bygges det om påhengsmotorer for innenbordsmontering. Motoren skal være kompakt med lav vekt, enkel montering og stille gange. Supert for eldre seilbåter som må bytte motor.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Billigere alternativer til Volvo

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billigmotor fra Kina

Disse sakene kommer:

• Bensinmotor under dekk

• Miljøvennelige alternativer

• Kostnadsanalyse av motorbytte

Utenbordsmotorer blir stadig bedre og på motorbåter har denne løsningen slått ut innenbordsmotorer på båter under 25-fot. Moderne utenbordsmotorer støyer mindre og er billigere å eie enn innenbordsmotor.

Ulemper på seilbåt

Skal du kjøpe en liten brukt seilbåt er det smart å velge en med påhenger. Da er det billig å byte motor. Men en påhenger har sine ulemper i en seilbåt. Den største er at propellen kommer lett over vann om man stamper i motsjø. En påhenger fungerer derfor best på flatt vann. Det er ofte også litt tungvint å få løftet stammen opp av vannet. De fleste mindre påhengsmotorene er laget for å brukes på små lette joller. Gir og propell er derfor ikke tilpasset bruken på en seilbåt, men det finnes noen spesialmodeller tilpasset seilbåter. Disse vil være mer effektive. En gylden regel for riktig motorstørrelse er fire hester per tonn i en seilbåt.

Utenbords under dekk

Nyköpings Marinekonvertering bygger om påhengsmotorer for innenbordsmontering. De bruker en Parsun påhenger med 15 hester som monteres med et moderne seilbåtdrev. Hele systemet veier bare 50 kilo og tar minimalt med plass. Motoren har selvstarter og en 10 amp dynamo. Motoren er også firetakt, noe som gjør den mer drivstofføkonomisk og stille.

Per Hagström hos Nyköpings Marinekonvertering forteller at hele pakken inklusive drev, elektrisk start og motorbrønn koster 58 000 svenske kroner. I tillegg kommer foldepropell.

Litt liten

Nyköpings Marinekonvertering skriver på sin nettside at motoren passer på seilbåter opp mot 4 tonn. Den blir dermed litt for svak for min TwoStar 36 på 4,9 tonn. Motoren som står originalt er på 18 hk, så jeg tror ikke jeg ville merket så veldig stort tap av effekt.

Per Hagström trekker frem enkel montering, enkel å reparere, stille gange og lav vekt som sine beste argumenter for å velge dette alternativet.

Proff installasjon

Men denne løsningen er dessverre ikke like enkel som å henge en påhenger på hekken. Man må bygge et brannsikkert motorrom med vifte for avgass. Min båt har aksling som må fjernes, og det må lages hull for seilbåtdrevet. Kjøper man en foldepropell også, så begynner det å dra på seg kostnader som gjør at en liten diesel kommer inn i bildet.

Du finner mer info her.