Jeg skal bytte motor på min TwoStar 36 på 4,9 tonn.
Lombardini/Iveco er billigst å eie per hestekraft.
Eieren av denne Nordisk Folkebåt ønsker å sette inn en ny og kraftigere motor.

Kostbar ny 15 hester

Stefan Fors har analysert kostnader ved et motorbytte og publisert sine resultater på nett. Verdifull lesning for eiere av eldre seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

Dette er siste sak i en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Billigere alternativer til Volvo

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billigmotor fra Kina

• Bensinmotor under dekk

• Miljøvennelige alternativer

Grundig svenske

Motoren koster deg 66 kroner per time uten drivstoff og reparasjoner mener Stefan Fors som har laget en meget omfattende artikkel om bytte av motor på en Nordisk Folkebåt. I hans regnestykke koster ny motor 100.000 med installering, og motoren vil vare i 20 år. I løpet av den tiden vil den være i bruk 75 timer per år.

Fra 7,5 til 15 hester

Nordisk Folkebåt veier 2,6 tonn. Orginalmotoren er på 7,5 hester. På 70-tallet når båten ble konstruert var det vanlig å beregne tre hester per tonn. I dag er det vanlig å beregne fire hester per tonn. 7,5 hk er nok for å få skroget opp i maksimalfat på flattvann, men ikke i motvind og motsjø, skriver han.

Hold liv i motoren

Stefan Fors viser at det lønner seg å få mest mulig ut av motoren du har. Fors mener at du ikke får betalt for kostnadene ved et motorbytte på bruktmarkedet. Han mener at du maksimalt får betalt 50 000 av de 100 000 et motorbytte koster. Han har laget er stor skjema som viser kostnadene ved valg av forskjellige motorer. Her har han også tatt med brukte renoverte motorer. En 10 hesters Beta kommer billigst ut. En 20 hesters Yanmar koster mest. Betaen vil koste 6255 kr per år, mens Yanmaren 8230.

Billigst per hestekraft

Men kostnaden per år per hestekraft kommer Lombardinis 20 hester best ut, tett fulgt av Solé 16 på andre og Beta 16 hk på tredje.  Dårligst er Yanmars 9 hester etterfulgt av en brukt Volvo Penta 2001. Prisene i artikkelen er fra 2006. De prisene vi samlet i høst viser at Lombardinis 20 hk ville kommet enda bedre ut. Forskjellene mellom Volvo Penta og Yanmar mot Beta, Nanni, Sole og Lombardini er større i Norge. Du finner prisoversikt her.

Behold drevet

I Nordisk Folkebåt sitter det et 110s-drev. Fors har kommet frem til at det billigste blir å velge en motor som passer dette drevet. Det gjør Lombardini-motoren og Beta 10.

Du finner Stefan Fors avhandlng om motorbytte her.

Anbefalt for alle som ønsker å bytte motoren på en mindre seilbåt.