Virker smal men er stor. Fine flater å bevege seg på.
Toalett akter til de to sovelugarene.
Bunnen av riggen
rederlugar med bad
Bysse
babord akterlugar
Styrbord akterlugar
Bad rederlugar
Stueplass ute.
utsyn akterover fra rederlugaren
Salona 41 - en moderne klassiker
Salona 41 - en moderne klassiker
Salona 41 - en moderne klassiker
Salona 41 - en moderne klassiker
Navgasjonsplassen.
Salongen
Ryddig layout
Åpne flater

Salona 41 - en moderne klassiker



Salona 41 hadde sin verdenspremiere i Holland i september. Vi har sett på båten under Italia-premieren i Genova. En spennende båt som kan tilpasses alle typer bruk.

Publisert Sist oppdatert

Båten gir inntrykk av å være meget slank når du ser den fra dekket. Overbygget er trukket inn mot senter og fremstår dermed litt klassisk i linjene. Dette gjør det også lettere for mannskapet og bevege seg raskt frem og tilbake for å justere seil eller ustyr.

Men innvendig er den selvfølgelig moderne og romslig. Den kommer i fire forskjellige utgaver, og den kroatiske produsenten ser nok helt klart for seg et stort chartermarked for akkurat denne størrelsen. Vi som til vanlig er mest vant til motorbåter, ser jo raskt at seilbåtfolket er vant til trangere lugarer og noe mindre stueplass. Ute derimot har man langt større flater å bevege seg på, samtidig som cockpitbenkene gir enorme rom for utstyr og bagasje. 

Salona 41 kan leveres med vakumstøpt klar gelcoat under vannlinjen. Dette vil i følge produsenten gjøre det lettere å se eventuelle strukturskader i skroget før man fører på nytt bunnstoff. Salona 41 har den patenterte stålrammen som gjør at vektbelastningene under seil spres over større deler av skroget.

Alt av seil kan justeres fra Cockpit. Produsenten legger stor vekt at båtens lave vekt, og store seilpotensiale. Med den store genoaen oppe skal båten kunne seiles helt greit i så lite som 5 knop vind. Det betyr mye mindre motorkjøring, igjen i følge produsenten.

I den utgaven vi har sett på, var det 3 doble sovelugarer og to bad. To lugarer bak, og en foran. Frontlugaren hadde et eget lite bad. I hovedsalongen er det ståhøyde på 195 cm, og trenger man ekstra sengeplass kan man senke bordet og få en køyeplass til med sovelengde på 205 cm. I de tre lugarene er alle køyene 210cm lange. Det er godt med lyspunkter og det finnes uttak til både 12- og 220 volt i alle kabinene. Byssa er ikke prangende på noen måte, men fire bluss og stekeovn gjør det så absolutt levelig i matveien.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 12,5 m

Bredde: 3,84 m

Største dybde: 2,68m

Vekt: 7200 kg

Storseil: 53,5 kvm

Genoa: 57;6 kvm

Totalt seilareal: 111 kvm

Vanntank: 220 l

Gråvannstank: 42 liter

Drivstoff 220 l

CE: A