Martin Kamperhaug har gått opp to størrelser til entonneren «Griffin» som han har pusset opp.
Banneren «Six Pack» er tung å selge tross gode seil og betydlige oppgraderinger.

Trege regattabåter

Raske seilbåter går tregt på bruktmarkedet. Martin Kamperhaug lurer på om interessen for regattabåter har forsvunnet helt.

Publisert Sist oppdatert

Martin Kamperhaug er glad i raske regattabåter. Han har eiet både Mini-tonnere og flere halvtonnere. Nå har han pusset opp en gammel En-tonner og ønsket å bli kvitt sin Banner halv-ton som han har seilt aktivt med de to siste årene. Det har gott han andreplass totalt i Union Race både i 2009 og i år.

Dumpet prisen

– Båten min er sterkt påkostet (spesielt seilgarderoben) og ble først annonsert for 215.000kr, som virket fornuftig med tanke på all påkost.

Responsen har vært dårlig og prisen er nå dumpet til 149.000 kr. Dette burde være et røverkjøp for en gjeng som vil prøve seg i regatta med en potent båt til en billig penge, forteller Kamperhaug til Seilas.

Neste sommer stiller Martin Kamperhaug opp med sin nyrestaurerte entonner. Det var i denne klassen båt Kongen tok VM-gull i 1987 med «Fram X». – Jeg kjøpte båten tidlig i sommer, tok den på land med det samme og startet arbeidet med den. Båten hadde forfalt mye de siste årene. Båten har fått en total makeover over og under vannlinjen. Enkelte forsterkninger og reparaskoner er også blitt foretatt. Riggen er også gått over og det er kjøpt inn komplett ny racinggarderobe fra Elvstrøm. I vinter vil den også shines mer innvendig og bygges delvis ny innredning + ytterligere forsterkninger av bl.a mastefundament Båten er fra 1984 og er smalere i akterskipet enn f.eks «Fram X» og andre nyere 1 tonnere, så den vil nok slite med å henge med de, forteller Martin Kamperhaug.

I neste Seilas som nå er på trykkeriet tar vi pulsen på bruktbåtmarkedet.

Griffin blir å se på regattabanen til neste år.