Høstens mest spennende turseiler
Høstens mest spennende turseiler
Høstens mest spennende turseiler
Høstens mest spennende turseiler
Båten har to lugarer. Fra badet er det dør inn til sterommet. Også i baugen er det bra med stueplass.
Byssa er stor for å være i en 35-foter.
Store vinduer og mye lys inn i båten. Bildet er tatt fra kartbordet. Forpiggen er åpen.
Høstens mest spennende turseiler

Høstens mest spennende turseiler

RM 1060 er smart, ikke for dyr og vil nok seile meget bra. Båten er snart seilklar.

Publisert Sist oppdatert

RM er et fransk verft som bygger båter som skiller seg svært fra det meste som finnes på markedet, både i design, teknikk og funksjon. Som de andre RM-modellene er også nyheten tegnet av Marc Lombard.

Bygget i tre

RM bygger sine båter i kryssfiner som er laminert med glassfiber. Det gir en meget sterk og lett konstruksjon. Siste nyhet, RM 1060 har et stor volum, men veier bare 4,4 tonn, det er 1000 kilo mindre enn tilsvarende turseiler i glassfiber. Bakdelen med produksjonsmetoden er at man ikke klarer å lage dobbeltkrumme flater, men med dagens trend med knekk spant, så vil kryssfinerteknikken bare gjøre båtene mer moderne i stil.

Doble kjøler

RM er også unike ved at de tilbyr båter med to kjøler. Dette gjør at de kan lage båter seiler bra tross for liten dybde. Roret stikker like dypt som de to kjølene, så båten kan settes på tørt land og bli støttet opp av kjølene og roret.

Vi testet 40-fotere for noen år siden og kunne konstatere at RM med to kjøler seilet vel så raskt og høyt som sine konkurrenter, i mange tilfeller bedre.

Men RM 1060 kan også leveres med en kjøl, men da med to ror. Mye tyder på at dette vil bli en svært rask turseiler, spesielt på slør

Stor cockpit

Verftet har prioritert uteplassen på sin nyhet. Cockpiten har et stort åpent område bak løygangen og rorkulten. Den store cockpiten gjør at innredningen er trukket frem, noe som går på bekostningen av forpiggen. Men løsningen gjør også at akterlugaren kommer lengre frem noe som gir bedre plass til køya. RM har en helt spesiell innredningstil med lye malte paneler. Verftet har en klar filosofi om å lage båter som egner seg for bruk på havet, eller for lange turer. Det vil bli mye stueplass i RM 1060.

Dekkshus

RM lager båter med et dekkshus. Byssa og kartbordet er opphøyet slik at du ser fint fremover når du navigerer, eller lager mat. Salongen er et trinn ned fra byssa og kartbordet.

Båtens pris starter på 128 595 euro eller ca 1,3 millioner norske med moms. I tillegg kommer seil og diverse utstyr samt klargjøring og transport. RM presenterer den nye RM1060 i La Rochelle den 15. september.

Noen data

LOA 10,57 m

Bredde: 3,99 m

Vekt 4400 kilo

Ballast 1790 kilo (enkel kjøl)

Ståhøyde 1,90 m

Mastehøyde 14,65 m

Storseil 33,6 kvm

Genoa 38 kvm

RM-verftet foretrekker rorkult på sine båter. Kun deres største modell på 44 fot har ratt.