Bad forut
Lugar forut
Rederlugar akter
Kartbord på styrbord side
Dekk med alle liner ført bak i cockpit
Bysse og salong på babord
Salongen i den utstilte båten
Erik Stormberg leder produktutvilkling hos Jeanneau
JEANNEAU-57

Messas største seilbåt

4,3millioner kroner er mange penger, men Jeanneaus nye flaggskip på 57 fot er mye seilbåt for pengene.

Publisert Sist oppdatert

Jeanneau-importør Peter Heitmann hadde bestilt den nye 57-foteren til seg selv og kona Kristin. Men til konas protester har den drevne seilbåtselgeren solgt båten til en norsk eier, og heller bestilt en ny til seg selv til neste år.

– Dette er drømmebåten. Jeg ble forelsket første gang jeg var om bord i den, sier Kristin Heitmann på utstillingen «Båter i sjøen», hvor 57-foteren er en av hele ti seilbåter som Heitmann stiller ut. Om bord treffer vi også direktør for produktutvikling hos Jeanneau, Erik Stromberg, som forteller Seilasleserne om filosofien bak båten:

– Vi ønsker å skape et volumsalg i båtmarkedet oppunder 60 fot. Hittil har båter i denne størrelsen vært veldig dyre. Vår fordel er å masseproduksjon, som igjen gir lave innkjøpskostnader, og denne fordelen ønsker vi nå å flytte oppover i storbåtmarkedet, sier Stromberg til Seilas.

Han forteller at verftet allerede har solgt 50 eksemplarer av 57-foteren. Båtene er solgt til alle kanter av verden, og eierne har seilt dem hjem til USA, Australia og andre steder med krevende havkryssninger. Ifølge Stromberg holder båten mål som havseiler, selv om den er designet for enklest mulig håndtering med seilhåndtering via elektriske vinsjer i cockpiten.

– En hovedtanke har vært at båten skal være enkel å bruke selv om den er så stor, sier Stromberg til Seilas.

Jeanneau 57 er utstyrt med en 140 hk diesel fra Volkswagen, som Heitmann lovpriser, og er utstyrt med 13 hk baugpropell.

Les mer Jeanneau 57 her