Båten tåler en meget skarp slørevinkel med gennaker, uten å miste rorgrepet.
Bilde av sporet på plotteren som viser kryssvinklen.
Bavaria Cruiser 40 seiler bra

Bavaria Cruiser 40 seiler bra

Nyheten skal vises til verdenspressen til uka. Seilas har alt prøveseilt den. Se film.

Publisert Sist oppdatert

Lunde Båt fikk den første nye 40-foteren fra verftet denne uken. Fredag var Seilas ute og prøveseilte båten under gode forhold, og den overbeviste med sine egenskaper.

Krysser bra

Det blåste mellom fem og syv sekundmeter fra sydvest under vår prøveseiling. Testbåten var utstyrt med kostbare Epex-seil fra Elvstrøm, og foldepropell, som gjorde at båten kunne vise seg frem fra sin beste side.

Vi holdt jevnt seks knop på kryss med overraskende god høyde, bedre enn på Bavaria Cruiser 45, som vi testet på forsommeren. Båten seiler opp mot 35 grader mot sann vind under forholdene vi seilte, noe som er meget bra for en turseiler.

Bavaria Cruiser 40 er nok den morsomste Bavariaen jeg har seilt, om man ser bort fra Match-serien. Båten gir god respons på vindkastene, og den er god på styringen.

Verftet har droppet løygang, og har utstyrt båten med doble storseilskjøter, en løsning som ikke falt i smak hos meg. Løygang og tyskerskjøte, slik forrige generasjonen hadde, var en bedre løsning.

Bavaria Cruiser 45 er nominert til Årets båt. Du finner listen over nominerte båter her.

Holder roret

De nye Bavariaene har fått en bredere hekk. De to største modellene har fått doble ror for å holde grepet, selv om båten krenger kraftig. Dette er en mer komplisert og kostbar løsning enn kun ett ror, slik som den nye 40-fotene har. Det var derfor spennende å se om verftet har valgt den enkle løsningen kun for å spare. Vi seilte derfor meget skarpt på slør, mer enn 90 grader, men roret holdt grepet godt. Til slutt mistet vi grepet etter å ha provosert det frem, men jeg fikk en god varsel på at presset var stort, slik at jeg hadde god tid til å slippe ut på storseilet. Etter broachen, fikk vi raskt grepet igjen og kontrollen tilbake. På skarp slør seilte vi 8,5 knop på GPSen, og noen ganger opp mot 9 knop.

Trenger en gennaker

Med mindre forseil, blir det litt lite duk på slør. Båten passer derfor godt med en gennaker. Problemet er at det ikke er plass til dette seilet om bord. Båten mangler stueplass for større gjenstander. Spesielt luke foran til en fender og noen fortøyningstamper vil bli savnet.

Seilas var om bord i båten da den kom fra verftet. Les saken her.

Se film: