Nanni-motoren er montert i en Joker som ligger ute til salgs.
Erfaringer med å skifte til Nanni

Erfaringer med å skifte til Nanni

Mange velger Volvo Penta eller Yanmar for deres store service nett. Helt uten av betydning mener kjøper av Nanni-motor.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

• Ny Volvo Penta montert i Norge

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Billigere alternativer til Volvo

Disse sakene kommer:

• Billig motor fra Kina

• Miljøvennelige alternativer

Skal du kjøpe en ett nytt kamera så finner du hundrevis av tester og brukertilbakemeldinger på produktet, men skal du kjøpe en ny motor for nesten 100.000,- er det ikke mye informasjon å finne på nett, selv ikke priser.

Nanni 3.21 virker som et av de fornuftige alternativene til en Volvo Penta. Jeg fant selger av en brukt seilbåt på nett som hadde skiftet til en slik motor, og tok derfor kontakt.

30 fots seilbåt

Espen fra Oslo skal selge sin Joker, en båt som både Ballad, Comfort 30 og Player 311 er basert på. For ikke lenge siden byttet eieren motor til en Nanni diesel på 21 hester.

– Vi vurderte Nanni opp mot Vetus, Beta, Lombardini, Volvo Penta og et par andre fabrikater. Nanni kom best ut i pris og standardutstyr. Den ble levert med skikkelig motorpanel med turteller og så videre, der de andre bare hadde veldig enkelt panel som standard.

Meget servicevennelig

Motoren er ekstremt servicevennlig, med alle servicepunkter lokalisert i framkant på motoren, forteller han til Seilas.

Deler i posten

Nanni-eieren var ikke bekymret over mangel på serviceverksteder eller tilgjengligheten på deler. Delene får han i posten etter én eller to dager fra Nogva i posten. Dette selskapet, som jobber mest mot fiskeindustrien, mener han er mye mer profesjonelt enn verksteder som jobber mot fritidsbåtmarkedet.

Jeg kjøper stadig flere ting på nett, og min ideelle motor vil være fra en leverandør som hadde en velfungerende nettbutikk av deler. Jeg har forsøkt å få deler til min gamle Volvo Penta motor tidligere, og det var en langdrøy affære hvor ette velvillige søk fra personalet på verkstedet endte uten resultat, men mye tid og venting.

Delen fikk jeg kjapt etter en telefonsamtale med en hobbymekaniker i Bærum, les: Kan det meste om motor.

Skeptisk til verksteder

Espen er meget skeptisk til merkeverkstedene som jobber mot fritidsbåtmarkedet, og har aldri turt å la dem slippe til på sin motor. Reparasjoner har han utført selv.

Nanni er basert på Kubota-maskiner som er meget utbredt verden over. Anders Larsen har valgt en Beta-motor til sin Twister. Også denne motoren er basert på Kubota. Han hevder at det er lettere å få service og deler til disse motorene enn Volvo Penta de fleste deler i verden.

At det blir dyrere å velge et annet merke enn det som stod om bord  orginalt ble tilbakevist av Rød Båtbyggeri, som tilbød meg et meget fordelaktig tilbud på jobben å bytte til en Sole Diesel.

Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas.