Motoren på en Twostar 36 skal byttes.
Volvo Penta har kraftige dynamoer på sine motorer tilpasset moderne båtbruk.

Ny Volvo Penta montert på Østlandet

Det mest opplagte å velge om jeg kjøper en ny motor er en motor av samme merke som den jeg har, men løsningen koster mye.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Populær bruktmotor

• Gammel motor, men i god stand

Disse sakene kommer:

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Mye å hente på å velge annet merke

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billig motor fra Kina

• Miljøvennelige alternativer

Aller helst vil jeg ha en ny motor. Den gamle bråkte mye, og jeg innbiller meg at en ny motor vil gi lavere lydnivå og gjevere gange. En ny motor vil også gi mindre problemer, men med tanke på båtens verdi, så tror jeg at det ikke vil være lønnsomt å sette inn en ny motor. Men jeg liker båten, og har lyst til å ha den i mange år, noe som taler til fordel for ny. Jeg har god plass i motorrommet. Med et stort lokk over hele motorkassen med god takhøyde er det enkelt å tilpasse nye motorfester. Jeg har derfor gode valgmuligheter når det gjelder ny motor.

Volvo Penta på 27 hester

Volvo Penta har fått et dårlig rykte, men dem nye D1-serien skal være meget gode motorer. Aller mest frister en D1-30 med 27 hester. Dette er en kompakt og moderne motor. Denne tresylindrete motoren er faktisk noen kilo lettere enn min Volvo Penta 2002 med to sylindere og 18 hester. Motoren er også både lavere og smalere, men ca 15 cm lengre, så den burde passe godt inn.

Jeg liker også at motoren blir levert med en dynamo på hele 115 A som gjør at batteriene raskt blir ladet. 

En D1-20 på 19 hk kunne også være aktuelt, men motoren er ikke mer enn ca 10.000 billigere, og vil koste det samme å montere, slik at vil gå for D1-30 om det blir Volvo. Holmen Brygge var også raske med å svare på min mail-forespørsel, det lover godt. Volvo Penta d1-30 koster 87 840, men i tilbudet er det lagt inn en rabatt, slik at motoren vil koste 74.664 for en 27 hester.

Dyrt bytte

Eg hadde regnet med at det ville lønne seg å sette inn en Volvo Penta i forhold til et annet merke, Det har jeg i hvert fall erfart fra andre som har byttet motor. Men å bytte til nye Volvo ser ut til å bli overraskende dyrt.

Holmen Brygge estimerer motorskiftet til å ta 25-30 timer, slik at totalprisen vil komme på neste 120.000,- Da kommer ny eksospotte, wirepakke med, men ikke aksling og propell.

Marginalt billigere på Vestlandet

Alexander Gulliksen hos J. WEIBERG GULLIKSEN AS i Ålesund kan tilby meg den same motoren for en tusenlapp mindre. Han regner også med at byttet vil koste mellom 30 og 40.000 kroner og jeg gjør jobben hos ham. Gulliksen forteller at han er Norges største Volvo Penta forhandler, men at de fleste motorene de selger er større, men D1-30 er en meget populæt motor. Nesten alle motorene de har byttet på seilbåter har valgt denne modellen.