Avanserte båter fra Australia
Sydney Yachts fornyer sin linje med to modeller på 37 og 43-fot. Verftet hevder de har klart å lure IRC-reglen.
Sydney Yachts er store «down under» med flere en-type modeller samt raske turseilere. Nå har verftet fått hjelp av designeren Jason Ker for å utvikle de nye modellene. Konstruktøren har brukt avansert dataanalyse for å skape et optimalt skrog. Båtene skal være unike i forhold til tidligere IRC-vinnere. Nyhetene skal også egne seg for turseiling.
Planer på slør
Darren Williams, direktøren for Sydney Yachts ønsket ikke nok en tung kryss/lens båt, men reale performance-båter.
Oppskriften for en IRC-vinner var ikke veien å gå. Den beskriver Sydney Yacht på denne måten. Gjør båten tung og stiv. Gjør den smal i vannlinjen slik at den våte flaten blir minimal, og putt på akkurat nok seil, slik at båten overlever i lite vind mot konkurrentene. Filosofien er å gi båten så lav rating som mulig i forhold til båtens lengde.
Sydney Yachts hevder de har klart å skape et lett skrog med mindre motstand, samtidig ha mye seil, uten å bli straffet for hardt. Dette har de klart med avansert bruk av datakraft.
Raskere enn større båter
Et resultat av utviklingen har vært et skrog med mer volum enn de typiske IRC-båtene. Dette har gjort båtene større under dekk. Dataanalysen viser at de nye modellene vil seile likt som større cruiser-racers under de fleste forhold, og plane fra dem på slør, men meget gode sjanser for seier under handicap-regler.
Gunstig kjøp
Jan Droppers fra Sydney Yachts til Selas at de nå satser på det europeiske markedet. Verftet har tegnet en kontrakt med et bilfraktrederi som transporterer biler til Australia fra Europa, og seiler med ledig kapasitet tilbake. Det gjør at verftet kan selge båtene til en konkurransedyktig pris i Europa. Verftet ønsker heller ikke mange salgsledd som fordyrer båtene. En Sydney Yachts GTS37 vil bli solgt for ca 210.000 euro levert i Holland, dette uten moms, seil og elektronikk. Det betyr at du må ut med ca 2,5 millioner kroner før du kan stille opp i regatta.
Etablert verft
Sydney Yachts ble etablert på begynnelsen av 80-tallet og på midten av 90-tallet utviklet de to modeller som langt forut for sin til. Disse gikk under navnet Bashford Howison 41 og 36. 36 foteren er godt kjent i Norge. Stavangerbåten «Virginia» som har vunnet Færderseilasen flere ganger er av denne typen. Etter at verftseieren Ian Bashford døde i 1996 kom det nye eiere inn i verftet som skiftet navn til Sydney Yachts.
Data GTs37
Length over all 11,4 m 37,27 ft
Beam on deck 3,52 m
Draft 2,3
Displacement 4950 kg
Mainsail 45 kvm
Jib 35 kvm
Data GTs43
Length over all 13,1
Beam on deck 4,09 m
Draft 2,7 m
Displacement 6.700 kg
Mainsail 65 kvm
Jib 44 kvm
Tegning av 37-foteren under dekk.