Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept
Beneteau med nytt konsept

Beneteau med nytt konsept

Sense er en ny serie fra det franske verftet. Båter bygget for å leve i. Først ut blir en 50-foter.

Publisert Sist oppdatert

Beneteeau Sense 50 blir ferdig til båtutstillingene til høsten. Neste modell vil være en 42-foter som vil bli vist i Paris i desember.

Nye ideer

Sense 50 er nyskapende. Båten er utviklet for å være en flytende hytte, men samtidig en god seilbåt. Filosofien er derfor ikke fjern fra Moody, og deres nyskapende dekkshus båt, men Beneteau har valgt et større nivåforskjell mellom cockpit og salong, noe som gjør at overbygget er lavere, noe som gjør underverker for linjene.

Spennende cockpit

Sense skiller seg fra vanlige seilbåter på flere områder. Cockpiten er asymetrisk, og har en «u-salong» på styrbord side, noe jeg aldri har sett i en seilbåt før. Den har også et klappsete som gjør at flere kan sitte i cockpiten.

Alle cocntrollenheter som vinsjer og tau er flyttet bak til rormannen, slik at fremre del blir en cockpit kun for å slappe av.

Selve cockpiten er dypere enn vanlig. Det gjør at man kommer nærmere vannet bak og badeplattformen blir mer integrert i cockpiten. Nivåeforskjellen inn i salongen er heller ikke stor, og med store glassvinduer inn mot salongen vil ute og inne plass flyte mer inn i hverandre, slik som på katamaraner og Moody 45 DS.

Løsningen gjør at arealet under cockpiten ikke kan benyttes til annet enn stueplass, eller som en ekstra køye med nedgang fra cockpiten.

Under cockpiten er det derimot plass til store tanker. Båten kan ha opptil 830 liter diesel og 730 liter vann.

Morgendagens løsninger

Sense er utviklet for morgendagens teknologi. Båten er klar for montering av solcellepanel og vindturbiner. Den er også utviklet med tanke på hybriddrift, og det vil ikke forundre oss om at Nannis nye løsning vil være å finne i prislisten. Les om Nannis nye hybridsystem her.

Videre holder Beneteau på å utvikle et joy-stick system for å manøvrere båten inn i havn. Videre kan den bli levert med motorisert inngangsdør, elektrisk bord og pop-up 32 tommers TV.

Mindre krengning

Skroget er utviklet av Berret Racoupeau Yacht Design. Det er tegnet for å bli seilt med en krengning på 15 grader, i stedet for 20 grader som er vanlig for seilbåter i følge pressemeldingen fra Beneteau. Om knekkspanten langs skrogsiden er hemmeligheten til den reduserte krengningen er ikke godt å si, men løsningen er blitt brukt på regattabåter for å få økt rettende moment. En løsning som nå blir adoptert på turseilere.

Moderne eleganse

Under dekk har designerne fått lekt seg. Ut fra datategningene ser det både elegant og moderne ut. Båten er delt inn i leveområder. Fremre del er for natten, med bad og lugarer. Eierlugaren er i baugen. Mellom forpiggen og salongen kan man velge mellom en eller to lugarer. Begge versjonene har to store bad.

Noen data

Hull length: 14.98m

Max beam: 4.86m

Light displacement: 14 150kg

Deep draught: 2.10m

Shallow draught: 1.70m

Mainsail area: 63m2

Genoa area: 59m2

Engine: 75HP

Fuel cpacity: 415L

Fresh water capacity: 530L

Certification category applied for: A8 – B9 – C14