Twostaren går fint på lens, og seiler lett raskere enn sin egen vannlinje. Hekken slipper vannet pent. Vi brukte seks timer fra Vrengensund til Nesøya i går.
Etter litt motorkjøring ved brygga i går kom motoren seg, og eksosen var fin, men like etter ville den ikke starte.
En vannslange kom borti akslingen som laget et lite hull. Det førte til ferskvann i motorrommet.
Kortvarig idyll. Uforutsigbare sommerplaner er vel en av ulempene med en sliten seilbåt.

Slutt på seilferien

Gammel seilbåt gir uforutsigbare opplevelser. Med motor som ikke startet, gikk seilasen hjem.

Publisert Sist oppdatert

I min Twostar 36 fra 1986 sitter den originale motoren, en Volvo Penta 2002. Selgeren opplyste meg om motorens svakheter, men i fjor fungerte den langt bedre enn forventet. Det har den ikke gjort i år. Fusking har gitt oss noen nervøse opplevelser, men den har hele tiden kommet seg, og gjort jobben, bare på et litt lavere tempo.

For en månedsiden lagde jeg en sak om mine motorproblemer. Saken fikk mange gode kommentarer og forslag. Les saken her.

Hvit røyk

Jeg burde ha fikset motoren før ferien, men den brukes mest til inn og ut av havn, så den har gjort jobben, tross fusking. Men på fredag, i det vi skulle slippe trossa var det mye hvit røyk ut av eksosen. Like etterpå stoppet motoren, og ville ikke la deg starte.

Lekkasje

En time før hadde jeg følt meg som en mekkemester. Jeg hadde i løpet av seilturen sett at det hadde kommet litt vann i båten. Ikke mye, men nok til å bekymre. Det var ferskvann, så jeg undret meg over om at tettejobben jeg hadde gjort ikke hadde vært bra nok, slik at regnvann kom inn gjennom luker, mast, rekkestøtter og vinduer slik som i fjor.

   

Slange med hull

Men nei. Lekkasjen kom fra en vannslage fra trykkvannspumpa som ligger under akslingen på motoren. Denne pumpen byttet jeg i vinter. Når det er trykk i slangen, så heves den, og hadde da kommet borti akslingen som hadde filt hull. Det ble dermed spayet en tynnvannstråle inn i motorrommet. Det gikk å kappe slagen og feste den på ny. Med kortere slange gikk den heller ikke opp i drevet.

Å fikse småproblemer gir faktisk en glede, når du får det til. Jeg var faktisk litt stolt og glad da vi skulle fortsette seilturen. Lekkasjen hadde nok vært der noen dager, men motoren hadde ikke oppført seg noe annerledes. Jeg fryktet derfor ikke noen større motorproblemer.

Hva er feilen?

Seilas motorekspert Christian Zaborowski mente over telefon at toppakningen på motoren er gått. Det gjør at det kommer kjølevann inn i motoren som så kommer ut som hvit damp i eksosen.

    Jeg tror at vannlekkasjen i motorrommet kan være en indirekte årsak til feilen. Jeg forsøkte å starte motoren på ny eter å ha seilt båten hjem i går. Da gikk den faktisk overraskende bra på brygga. Den hvite eksosen forvant også, men da vi skulle ta en liten testtur på fjorden litt senere, var den død igjen. Jeg trodde et øyeblikk at det hadde kommet litt vann inn i motoren, kanskje gjennom luftfilteret, som hadde blitt blåst ut.

Fin avslutning

Seilturen hjem opp Oslofjorden i går var fantastisk. Med frisk sønnavind holdt vi 8-9 knop på lensen, og båten slapp hekkbølgen ofte. Seilasen ble en flott avslutning på en spolert ferie. Båten fungerte så utrolig bra, bortsett fra motoren. Å seile båten uten motor går fint, men risikoen blir for høy for familieseilas med mye båttrafikk. En ferietur uten motor blir derfor uaktuelt.

Fikse eller kjøpe?

Juli er ingen god måned med båtproblemer. Selv folk med splitter ny båt opplever å få ferien ødelagt fordi utstyr ryker. Jeg fikk noen fine dager og kan leve på det for resten av sommeren. Håpet er å få båten i orden når folk er tilbake fra ferie. Jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på den gamle motoren. Effekten er dårlig, og den vibrerer og bråker. En enkelt alternativ er å kjøpe en lik motor brukt.  Nå som båten ellers er så bra, ville den ha kledd en ny motor, og gjerne en bedre støyisolering også. Kanskje en el-motor er løsningen?

Hva ville du ha gjort? Jeg syns det er riktig å ta vare på ting, og derfor bør kanskje motoren repareres, men Volvo Penta 2002 har ikke vært deres beste motor. Skal jeg velge en D1-20, eler en D1-30 fra Volvo Penta, eller skal jeg velge et annet merke? Twostar 36 ble solgt med 18, eller 27 hk. Jeg mener at en motor innen dette området passer bra, men gjerne en motor over 20 hk.

Gi gjerne dine kommentarer i feltet under artikkelen eller send oss dine tips på tips@seilas.no.