Søk i arkivet

Tøffe vindforhold under testen. Motoren måtte bruke mye krefter for å komme ut av havnen.
Tøffe vindforhold under testen. Motoren måtte bruke mye krefter for å komme ut av havnen.

Elektrisk påhenger for seilbåter

Vi fikk testet Torqeedo påhengeren på en SeaScape 18. Motoren er best når det ikke blåser, og det koster mye å etterleve grønne verdier.

Torqeedo fra Tyskland er elektriske påhengsmotorer på en helt ny måte. Avansert batteri teknologi gjør det mulig med elektriske påhengsmotorer som alternativ for bensin. Batteriene er så effektive at de har blitt brukt på Frauschers elektriske motorbåter planer med elektrisk motor. Frauschers leverer også båter med hybridløsning og med forbrenningsmotorer. Les mer her.

To eller fire hester
Torqeedo leverer tre ulike basis modeller. Den kraftigste, Cruise R har en kraft tilsvarende en bensinmotor med 10 hk. Motoren vi testet heter Travel og har enten to eller fire hester avhenging om man velger 14,8 volt eller 29,6 volt. Travel kommer også i en sammenleggbar utgave hvor motoren får plass i en sekk. Motoren veier 12 kilo. Batteriet som er montert på toppen av motoren veier 3,5 kilo.

Sliter mot vinden
Elektriske motorer får en meget begrenset rekkevidde når man kjører full fart. Vi brukte motoren for å komme ut av havneanlegget i Ijmuiden i Nederland hvor vi testet båter som var nominert til Årest Båt. SeaScape 18 er en lett og sprek båt på 5,5 meter med en vekt på kun 450 kg. Båten er utviklet av Mini Transat seilrene Andraž Mihelin og Kristian Hajnsek fra Slovenia. I Adriaterhavet er disse små el. motorene perfekte.
– Torqeedo motoren står i stil med SeaScapes konsept. Moderne, lett og miljøvennelig, fortalte Mihelin under testen.
Når jeg seilte SeaScape 18 blåste det 30 knops vind. Motoren vi hadde var en Torqeedo 401 Travel som skal yte ca 2 hk. Det gjorde at vi trengte all den kraften motoren kunne gi for å komme oss ut til fritt vann hvor vi kunne heise seil. De 15 minuttene vi trengte gjorde at maskinen hadde forsynt seg grovt av batteribanken. Vi fikk det vi trengte, men motoren ville nok ikke klart mer enn 30 minutter på batteriet.

Seilbåten ble testet under tøffe forhold. Les om testingen her.

Kostbar teknologi
Det er ikke billig å være grønn. Motoren vi hadde om bord koster 15000 kroner og selges i Norge via Watski forhandlernettet. Selve motoren sitter under vann sammen med propellen. Batteriet sitter der motoren er på bensinpåhengsmotorer. Den kan taes av med et handgrep og taes med hjem for lading. Du kan også kjøpe et ekstra batteri som dobler rekkevidden. En ekstra batteri koster over 5.000 kroner. Videre finnes det en adapter som gjør at du kan bruke vanlige blybatterier. Du får denne motoren uten batteri og i en modell som ikke kan slåes sammen. Den koster fra 10.000,-.

Effektiv bruk av energien
Det er en merkelig følelse å gli av gårde med en elektrisk motor. Ingen lukt, ingen vibrasjoner og ingen bråk. Et fantastisk alternativ i forhold til gårsdages to taktere. Du trenger heller ikke engste deg for om motoren vil starte eller ikke, og du slipper å dra gjentatte ganger i snora. I følge Torqeedos nettside vil 44 prosent av energien gå til å dytte båten fremover. Det er en mye større del enn det bensinmotor klarer. Effekten skal også ligge langt over andre el. motorer på markedet. . Batteriet til motoren inneholder 300 Wh og er basert på Litium-teknologi. Batteriet har en egen vern mot eksplosjonsfare, og skal være helt trykt. Med motoren på 29,6 volt vil batteriet ha en kapasitet på 10,1 Ah, og 20,3 Ah med 14,8 volt.

6 timer på lav fart

I følge Torqeedos nettside vil du med en Torqeedo Travel 801 med 29,6 volts batteri på 10Ah montert på en Drake ha en rekkevidde på 7,8 nautiske mil, men da må du kjøre på lav fart, og vil bruke seks timer på distansen. En Drake har oppgitt vekt på 1700 kg. Det betyr at du nesten kommer deg over til Asker fra Akerbrygge (Bjerkøya). På full fart vil du få en toppfart på 3,7 knop. Rekkevidden vil kun bli 1,6 nm. Det betyr at du akkurat klarer deg til Huk om du starter fra Aker Brygge.
På en robåt på 4,8 meter og 280 kg vil farten bli 4,6 knop og rekkevidden 1,9 nm på full fart. På lav fart vil rekkevidden bli 13,2 nm med en fart på 2,2 knop.
Andraz Mihelins erfaring med Torqeedo Travel 401 som er fysisk lik 801, men går på 14,8 volt er at man har en rekkevidde på omtrent 4 nm på økonomifart. Da vil SeaScape gå 2-3 knop. På full fart vil rekkevidden være maksimalt 2 nm. Farten vil da ligge på mellom 4 og 5 knop. Kjøper du Torqeedos eksterne litiumsbatteri vil den ha nesten syv ganger større kapasitet (120 Ah/12 volt). Det vil gi deg en rekkevidde på 52 nautiske mil og gjøre at du kan kjøre motor helt ut til Færder fra Aker Brygge, eller til Søndre Langåra på full fart. Dette batteriet er svært kostbart, så det kan være en ide å bruke et LiFePO4 batteri som har mange av de samme fordelene, men til en brøkdel av prisen.

For å komme inn og ut av havn
Torqeedo er best egnet som et hjelpemiddel for å komme inn og ut av havn. Motoren ville vært ypperlig på små regattabåter, men dessverre er regattaseilere alltid ute i siste liten, og trenger større fart og rekkevidde. Men har du strøm på brygga og ikke for lang vei ut til fri vind er motoren et spennende alternativ. Spesielt om du er opptatt av miljø og ikke liker lukten av røk og bensin. Velger du å bruke faste batterier vil rekkevidden bli mangedoblet, men du mister litt av flexibiliteten.
Motoren går svært økonomisk, men du skal nok bruke båt og motor svært mye før Torqeedo blir et økonomisk alternativ.

Fornøyde kjøpere
Andraz Mihelins anbefaler sterkt motoren til sine kunder. Kjøperne er også fornøyde, og motoren har blitt brukt for overnattingsturer. Motoren tilhører den nye generasjonen seilere, sier Mihelins, men ser også svakheter. Prisen er den største, men også at service apparatet ikke er bygget ut skikkelig. Batteriene må også oppbevares tørt. Det beste er at du kan snakke mens du kjører, at den er luktfri og miljøvennelig. Med to batterier får man en god rekkevidde.

Torqeedo lager også en kraftigere modell som vi har testet på en landstedsbåt.
Les: Vårtur uten co2-utslipp.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen