Søk i arkivet

Test av 700 seilbåter mellom to permer

Om du søker etter brukt seilbåt, er dette boken for deg.

Curt Gelin har vært journalist fra før Maxi var født og ga ut bok at i 1973. Mannen som er sammen med Seilas i Årets Båt juryen og også sammarbeider med oss i vår årlige stortest har testet flere seilbåter enn noen andre i hele verden. Stortester har Gelin drevet med helt siden 80-tallet, og den gang var det rene landskampen mellom svenske og danske båtbyggere hvor Luffe, X-Yachts og Dynamic fra Danmark kom opp med de beste seilmakerne for å slå Albin Novaer, Mixere, Twostar, Omegaer og andre svenske konstruksjoner.
   
På svensk
Boken som nå har kommet fersk fra trykkeriet er på svensk, men ikke umulig å lese for nordmenn. Det finnes en del utrykk som vi ikke bruker, men svenskene har også påvirket oss mye, slik at vi også ofte bruker svenske uttrykk i stedet for de norske, slik som pentry i stedet for bysse, og kabin i stedet for lugar. Sittebrunnen i stedet for cockpiten for å nevne noen typiske uttrykk.

700 seilbåter
Det er mye svenske seilbåter i boken, men det passer bra i Norge, fordi vi har vært glade i svenske seilbåter helt siden Anker og Jensen la ned virksomheten. I boken er det også noen Norske seilbåter som Hero 101 og Gambling, men mange mangler, selv om mye av det norsk produserte aldri ble bygget i store volumer. En del danske som det finnes en del av i Norge men kanskje ikke i Sverige mangler også. Selv med 700 båter er den ikke helt komplett. Veldig mange av båtene er fra 70 og 80-tallet, men den har også tester som er gjort helt opp til i dag.

Gelins meninger

Boken bærer tydelig preg av forfatternes meninger, og de er ikke alltid i samsvar med du eller mine. Men han har gjort jobben sin grundig og snakket med bla. Takstmenn for å høre om båtenes svakheter. Gelin er nok mer opptatt av hvordan båten føles på roret enn noen annen i hele verden, og allerbest er det når styringen har et snev av logjerrighet, slik at han kan føle båtens krefter.
    Gelin er også opptatt av høy finish og kritiserer J-boats for å være røffe, men han kritiserer også båter som er mørke under dekk, og har en bratt og lang leider fra cockpit til salongen. Han er også kritisk til høyden på benken i byssa som ofte er for lave. Slike båter finnes det mange av fra 80-tallet.

God lesning

Boken gir en flott oversikt over veldig mange aktuelle båter på markedet. Du finner også en del snodige båter som du har glemt, eller gjerne vil glemme også. En svakhet med boken er at mange ukurante båter får like mye plass som svært aktuelle båter som er bygget i et stort antall. Det er også litt kjedelig med sort-hvit bilder som ikke alltid er like gode. Også noen innredningsillustrasjoner kunne vært bedre.

Store og små
Boken er delt opp i 12 kapitler etter størrelse hvor hver kategori er innenfor to fot. I hvert kapittel er båtene ramset opp alfabetisk. Hver båt har egen faktaboks med når båtene er produsert og i hvilket antall. Her finner du også båtens LYStall. Boken ville ha vært enda bedre om ny pris var oppgitt og også  bruktpris.
Boken er trykket opp i nesten 10 000 eksemplarer. Boken er en videreutvikling av 300 seilbåter i test fra 1998, og 500 seilbåter i test fra 2005. Forfatteren har justert for faktafeil fra tidligere utgaver, men fremdeles er det noen opplysninger som ikke er helt korrekte.
Boken er blitt en skikkelig murstein på over 700 båter. Det er kun to kapitler for båter over 40-fot. Hopen av båtene ligger mellom 30 og 40 fot.



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen