Søk i arkivet

Turseiler på tre skrog

Tre skrog er sikrere enn to, men er ikke vanlig på større turseilere. Det gjør Neel 50 noe med.

Flerskrogsbåter er raskere fordi bredden gir enormt med stabilitet, uten at vekten blir for høy. Høy stabilitet gjør at man kan seile med mer seil. Katamaraner er meget stabile til et visst punkt. Kommer lo skrog opp av vannet er det fare på færre, og blir krengningen større kan båten tippe helt rundt. Da vil den ligge stabilt med kjølen i været. Alle flerskrogsbåter har derfor en luke som kan brukes om slikt skjer, slik at mannskapet kan komme seg ut av skrogene.

Trimaraner er bedre
Med tre skrog er stabilitetskurven jevnere. Du kan dermed seile med mer seil uten overhengende fare. Trimaraner er derfor blitt foretrukket for jorden rundt rekorder.

Enorm plass
Tur trimaraner til nå har hatt et smalt midtskrog, men som blir meget bredere rett over vannlinjen. Det gjør at båten blir smal gjennom vannet, men har relativt god plass under dekk. Med trampoline mellom skrogene får man en lett konstruksjon med mye uteplass.
Neel 50 benytter seg av hele arealet mellom skrogene til boformål. Med 50-fots lengde klarer de å få ståplass under dekk også utenfor midtskroget.

Bygget for fart og sikkerhet

Neel 50 er selvfølgelig fransk, utviklet av et nytt verft. Båten er utviklet for langturseiling hvor man enkelt spiser 300 nm i løpet av et døgn. Båten kan også seiles inn på grunt farvann. Båten skal også være rask og effektiv under motor.
Stabiliteten skal være unik, og også være båtens store fordel.
Neel er ingen billig båt, men måler du kvadratmeter prisen blir det ikke så ille. Prisen er 777000 euro.

Lengde 15,24 m
Bredde 11,2 m
Dybde 1,1 m
Vekt 10 tonn
Storseil 95 kvm
Genoa 75 kvm
Motor 75 hk
Drivstoff 500 liter
Vann 700 liter
Konstruktør: JOUBERT NIVELT
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen