Mer om First 30
Mer om First 30
Mer om First 30
Mer om First 30

Mer om First 30

Båten går i vannet om noen dager og vil seile regatta i sommer. Se video

Publisert Sist oppdatert

Seilas har nå mottatt pressemelding fra Beneteau på den nye First 30. Der kommer det fram at verftet satser sterkt på båten, og designeren Juan Kouyoumdjian vil sammen med den franske Open 60-stjernen Michel Desjoyeaux utvikle båten også etter at den har kommet på vannet for at modellene i salg vil være best mulig på alle måter. Mt slutten av juni vil de to første båtene gå på vannet for omfattende tester, hvor båten vil seile regatta under navnet «First 30 Team».

Tenker nytt

Beneteau har oppdaget internett, og i forbindelse med lanseringen har verftet laget en egen blogg for First 30. Den er knyttet opp mot Facebook og Twitter. Facebook tilhengersiden har alt over 200 tilhengere.

Du finner bloggen her

Full komfort

Under dekk har Nauta Design stått for. Båten vil få samme stil som 35 og 40-foteren. Lys eik. Lay-outen under dekk bygger på First 31.7 som var en del av at båten ble en så stor suksess. Nyheten vil få to dører på forpiggen, noe som gir en ekstra stor åpning, som i gjen gir mer lys og luft. Salongbenkene er brede nok for at de kan brukes som køyer. På badet blir det også en dusj.

Bygger på Volvo 70

Som på Juan Ks vinnende Volvo Ocean Race båter vil First 30 få masten langt bak. Det gir et stort ikke overlappende forseil. Riggen er bred med vantene til rekka, og forseilet må syes innenfor et begrenset areal. Dette arealet har blitt større med den nye løsningen.

Verftet skriver også at med masten bak er de blitt mer fleksible med innredingsløsningen.

Båten får slik vi skrev tidligere i dag, løygangen på hekken, blir uten akterstag og får rorene på hekken. Skroget får en knekk mot hekken slik som Volvo 70 båtene har. Bredden er flyttet bakover for å gi bedre konroll. Båten blit utstyrt med det som trengs av dekksutstyr. Den vil også få foldepropell.

First 30 har også en del til felles med den ekstreme K650 som Seilas prøveseilte i fjor høst. Også denne båten er tegnet av Juan Kouyoumdjian.

Les: Fremtidens båt prøveseilt

Mer seil

Sammenlignet med First 31.7 vil vekten bli lik, men nyheten vil få noen få ekstra kilo i kjølen. Med en lang bulb og et tynt blad vil balasnepunktet bli dypere, noe som gjør båten stivere. Skrogformen vil nok også bidra til at båten kan seile med mer duk i mye vind enn First 31,7.

Tross av at nyheten har et forseil som ikke er overlappende er den bare to kvadratmeter mindre enn genuaen til First 31,7Storseilet er mye større på nyheten. First 30 vil ha et samlet seilareal på 59,5 kvm på kryss, mens den gamle First 31,7 bare hadde 52,5 kvm.

Utfordrer Elan 310

First 30 følger opp ideene til Elan 310 som ble lansert i høst. First 30 blir noen få cm lengere , men to cm kortere. Vekten blir helt lik, 3,75 tonn, men First 30 har 50 kilo mer i bulben. Storseilet og spesielt fokka blir større på den Franske utfordreren. 26,6 kvm på First mot 23,5 på Elan og 32,9 kvm mot 30,15 kvm på storseilene.

Se film av Elan 310 her.

Film du nouveau First 30 - New First 30 film from Agence Summer on Vimeo.