Bavaria Cruiser 40
36-foteren kommer med to innredningsalternativer.
Bavaria 36 folker stilen til 32 og 45-foteren.

Bavaria med ny 36-foter

Til høsten kommer det to nye modeller. Vi spår dem til å bli nye bestselgere.

Publisert Sist oppdatert

At Bavaria kommer med en ny 40-foter har vært kjent, men nå kommer også innredningstegningene. Den nye 40-foteren vil bli vist under Båter i Sjøen i Sandvika i september. Nå avslører verftet at de også kommer med en ny 36-foter som også vil bli lansert i høst. Denne modellen kommer i to versjoner, men to eller tre lugarer.

Viktige modeller

Det er båter rundt 36-38 fot som selger best i Norge, men Bavaria har også solgt mange båter rundt 40-fot. 36-foteren og 40-foteren vil nok få en stor markedsandel av seilbåtsalget i tiden fremover. Siden introduksjonen av Bavaria Cruiser 32 i høst har Lunde Båt solgt 60 båter. Det er mer enn noen annen land, og viser at de nye linjene har gått hjem her i landet.

Du kan se film av 32-foteren her.

Prisen blir som alltid, et viktig salgsargument. Bavaria Cruiser 36 vil koste 81.900 euro uten moms, men en eurokurs på 8 vil prisen i Norge være 820.000 kroner med moms. Også 40-fotene vil bli en prisvinner. Båten vil koste fra 108.900 euro uten moms. 36 foteren blir dermed litt dyerere enn dagsns 35-foter, mens 40-foteren vil havne omtrent på samme pris. Dagens 35-foter koster 770.000 og dagens 40-foter 1.075.000 kroner med moms. I tillegg kommer transport, klargjøring og diverse ekstrautstyr. Dette blir for flere hundre tusen ekstra.

Fokus på seilegenskaper

32-foteren overrasket oss positivt under test i høst. 45-foteren som ble lansert i vinter har også fått meget gode skussmål for sine seilegenskaper, pris og verdi. Den nye serien til Bavaria er et sammarbeid mellom Farr og BMWs designkontor i USA. Etter testen av Bavaria 32 skrev vi at vi syns Far hadde gjort den beste jobben, fordi konstruksjonen og seilegenskapene har blitt bedre.

36 og 40 foteren bygger videre på konseptet til 32-foteren og 45-foteren. Storseilet blir større og fokken mindre. Fokka skjøtes fra hyttetaket, og det gjør at kryssvinkelen blir bedre. En liten fokk er også mye enklere å håndtere. Fordelen med den nye riggen er bedre kryssegenskaper. Slør i lett vind derimot vil man miste litt, men det kan kompenseres med en gennaker.

Les: Farr-Bavaria debuterer i regatta

Stor cockpit

Vi har satt stor pris på cockpiten og særdeles lemmen på hekken på 32, og 45-foteren. 36-foteren vil få et ratt, mens 40-foteren to. Begge har fast cockpitbord. Med lemmen ute vil cockpitarealet forstørres med flere kvadratmeter.

Smart innredning

Båtene byr ikke på noe revolusjonerende under dekk. 36-foteren har en fornuftig løsning. To lugars versjonen har en veldig standard løsning og minner om dagens 34-foter, bare at lay-outen er speilvendt, noe som gjør at byssa er på styrbord side. Kartbordet er i forhold til dagens 34-foter, mindre på den nye 36-foteren, mens badet er plitt større. Tre lugasr versjonen minner om dagens 35-foter. Her er badet flyttet en meter fremover i båten på bekostning av kartbordet.

Forpiggen blir særdeles rommelig på begge utgavene.

40-foteren har den samme lay-outen som dagens 40-foter. Båten leveres bare i en løsning og den har tre lugarer og to bad. Båten får et skikkelig kartbord, noe som 45-foteren ikke har. Den får også en stor eierlugar i baugen med eget bad. Køya går helt ut i skrogsiden på begge sider, noe som er en fordel om man tar en hvil når man seiler.

Forbedringer

32 og 45-foteren har blitt kritisert for å være for mørke under dekk. Dette blir nå rettet på ved at man kan få levert båtene med klare vinduer, ikke mørke slik det har vært til nå. Båten vil også kunne levers med tradisjonell dørk.

Du kan se film av den nye 45-foteren her.

                                             CRUISER 36          CRUISER 40

Length overall (approx.)               11,30 m                  12,25 m

Length hull (approx.)                    10,90 m                 11,94 m

Length waterline (approx.)             9,90 m                 11,10 m

Beam overall (approx.)                  3,67 m                   3,92 m

Draught Standard (approx.)           1,95 m                   2,05 m

Draught Option (approx.)               1,63 m                   1,65 m

Unloaden weight (approx.)          7.000 kg                 8.680 kg

Volvo Penta      Saildrive D1-20 Volvo Penta Saildrive D1-30

Fuel tank                                         150 l                       210 l

Water tank                            210 l + 150 l          210 l + 150 l

Cabins                                                 2                             3

Berth                                                   4                             6

Height in salon (approx.)              1,90 m                     1,97 m

Bavaria Cruiser 40