Twostaren i Drøbak for å bli ny over dekk.
Nytt genuafall får speils i enden til sjakkel. Tauet består av tre lag. Mellomkjernen kapes vekk i området hvor spleisen er.
Jeg ønsket å få utgangen til storseilsfallet høyere på masten. Gutta saget hullet til bomløftet større og brukte dette til fallet.
Furlexen på plass i baugen. Vi klarte å miste en bolt i vannet, men heldigvis hadde Kjell Inge en ny på verkstedet.
Det følger med et nytt forstag på 6 mm wire som må kappes i riktig lengde. Det gjelder å ha målt riktig.
Profilet til rulleforstaget kommer i lengder av 2 eller 2,4 meter som setes sammen med små aluminuimsstykker. Her er biten hvor forseilet skal mates inn i sporet.
Med ny rodkick på plass deter ikke bommen i cokpiten når jeg berger storseilet.
Gassfjæren passet ikke i den gamle rodkicken, så jeg valgte å kjøpe ny.
Lensetaklene festes i masten med T-terminaler.
Masten støttes opp i mastekraven med gummiklosser.
Masten logges mer bakover. Heiberg måler avstanden fra en loddesnor fra mastetoppen. Mastevinklen skal gi litt mer trykk på roret.
Kjell Inge Heiberg trenger ikke å heises opp i masten. Han klatrer selv.
Spleise moderne tau er ikke krevende, men starten må være riktig. Her speises det nye aktertaget.
Akterstag, lensetakler og sjekkstag i dyneema veier bare en brøkdel av wire.Lensetakler og akterstag er på 8 mm. Sjekkstagene på 6 mm.
Furlexsystemet fra Selden kommer komplett.
Nye lesetakler og ny blokk etter råd fra Heiberg.

Mye nytt over dekk

Etter en sjekk av riggen i høst var det en del som ikke var bra. Jeg ønsket også å få båten mer komfortabel.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Kjell Inge Heiberg inspiserte riggen min i høst og fant svakheter i lensetaklene. At wiren er bøyd er ikke bra.

I løpet av en dag hos Heigberg Rigg i Drøbak ble det mye nytt. Den viktigste oppgraderingen var å få montert rulleforseil. Jeg ente opp med en Furlex. Jeg hadde veldig lyst på en Facnor RC som gjør at fokka kan ligge like over dekk, nesten som på en båt med rulla under dekk, men Facnoren ble litt dyr.

Jeg ønsket også å få masten til å peke mer bakover, noe vi gjorde ved å forlenge forstaget.

Kunne klart det selv

Seldens rullesystem kommer veldig komplett i esker. Det er fult mulig å klare å montere det selv, men jeg er glad jeg fikk hjelp. Det er greit å være flere om jobben, og i Drøbak hadde vi god plass til å sette forstaget sammen uten å miste deler i vannet.

Tyngre rigg

Furlex veier mye, og gjør båten tyngre i masten, enn med forstaget jeg hadde. Økt vekt gir dårligere rettende moment, noe som gir mer krengning. Det er lit surt på en båt jeg føler at mangler noen kilo i kjølen.

For å kompensere for økt vekt i riggen har jeg byttet ut lensetakler, sjekkstag og akterstag fra wire til dyneema tau. Det nye utstyret veide omlag en tredel av wire, og jeg sparte ca tre kilo. Men mye mindre enn vekten på forstaget.

En viktig fordel med lensetakler av tau er at det sliter mindre på seil og bommen. Med en lett blokk, er det heller ikke så farlig om den begynner å slenge.

Nytt fokkefall fikk jeg også. Også dette i dyneema ti erstatning for fallet jeg hadde av wire og ployestertau.

Les: Myke sjakler kommer

Mye spleis

Dyneema som nå brukes i løpende rigg er verdens sterkeste materiale i forhold til vekt. Dyneematau flyter. I riggen har jeg ren dyneema uten strømpe. Dette ble ført brukt på regattabåter men er en teknologi jeg mener egner seg godt i turbåter også, ikke bare fordi det er lettere, men også mer skånsomt. Dette er spesielt viktig på min båt med lensetakakler som slenger rundt. Jeg har også valgt dyre blokker som har stor styrke i forhold til vekt av samme grunn.

Moderne rigg prøver man å unngå tungt metall. I stedet for sjakler spleiser man tauets ender. Det ser lett ut for dem som kan det, og skal ikke være noen heksekunst. Enklest er det på tau uten strømpe. Jeg har valgt dyneema av SK 75 kvalitet, nå har det kommet en enda bedre kvalitet med navnet SK 90, men det er for dyrt for en turbåt.

Les: Bedre tau på vei.

Ny rodkick

Min rodkick som holde bommen oppe er fra når båten var ny. Jeg ønsket å bytte gasfjæren, men når vi tok den på land, fant vi ut at fjæren ikke passet. Valget ble derfor å kjøpe en ny rodkick, noe som ikke var planen, men deilig å få det gjort, når man først er i gang med å bruke penger.

Må sy om seilet

Jeg hadde håper at fokka kunne brukes, i og med at vi forlengte forstaget, men rulle systemet tar plass både i toppen og i bun. Jeg på kappe fokken ca 30 cm i forliket. Noe kan taes i toppen, men det meste må fjernes i bunn. Jeg ønsker også å få satt på beskyttelses duk på akerliket mot solen, samt å snu spilene fra horisontale til vertikale, for å kunne rulle inn fokka.