Motorkassen har ingen lufing ut. Neste tur blir uten motorkasse for å se om det hjelper.
Motoren virket bedre etter filter og oljeskift. Impeller er kjøpt inn, men ikke byttet.
Marsjfart på 2300 omdreininger. Varsellampnene lyser både på lading og varme, men det gjør de hele tiden. Ladingen er OK. Lampen på varme lyser også når den er kald.

Motor som fusker

 Motoren er OK i 20 minutter, så begynner den å gå ujevnt. Nå ønsker jeg å høre om noen av leserne kan si noe om hva feilen kan være.

Publisert Sist oppdatert

Storebildet: God driv på marsjfart mot Drøbak. Gleden varte i 30 minutter.

Mye har blitt bra med min gamle Twostar 36 fra 1986. Nå er det motoren, en Volvo Penta 2002 på 18 hester som er problemet i fokus.

Liten effekt

Farten på første tur var ikke imponerende, og etter en stund begynte den å fuske. At det var et problem med dieseltilførselen var det første som streifet meg. En venn foreslo at det kunne være lufttilførselen også.

Jeg tok vinerservicen på motoren. Byttet olje, oljefilter og dieselfilet. Tok også og skrudde av luftfilteret og renset det med bensin, etter råd. Helte det innenfra og ut.

Med nye filtere og olje virket motoren nesten på høyden med i fjor. Etter å hatt den på land for nytt strøk med bunnstoff og rengjøring av propellen følte jeg at båt og motor var nesten slik den skulle.

Fusket igjen

Dagen etter dro jeg til Drøbak for å sette på rulleforstag. Etter ca 40 minuter etter problemfri gange med marsjfart på 6,5 knop og 2300 omdreininger på motoren begynte den å fuske igjen. Jeg satte ned gassen, og motoren stoppet på tomgang av seg selv. Den startet greit opp, og gikk greit en 30 minutter til, men på lavere fart. Jeg åpnet sideluken til motorrommet for at den skulle få mer luft. Jeg kom frem, men det gikk tregt siste del av Drøbaksund. Motstrøm hadde jeg også. Motoren stoppet ikke, og virker bedre igjen etter litt hvile.

På vei hjem hadde jeg luken oppe til motoren hele tiden, jeg kjørte også med lavere turtall, ca 1900, men den startet å fuske igjen etter 20-30 minutter. Turtallet synker da i 20-30 sek

under og jobber seg opp igjen.

Luft, varme eller drivstoff?

De to siste gangene har det tatt en god stund før motoren begynte å fuske, men det gjorde den ikke første gang. Da var det kun etter fem minutter. Kjølevannet er slik som det skal være, men min teori er at motorkassen er litt tett, og kanskje den får for lite luft. Inspeksjonsluken jeg åpnet er på den andre siden av luftinntaket på motoren, og var kanskje ikke nok.

Ikke helt god

Når jeg kjøpte båten opplyste selger om at motoren trengte startgass for å starte. Han sa også at toppfarten ikke var helt som den skulle. I fjor fungerte motoren meget bra, bortsett fra at elektronikken streiket. Startgass trenger den kun når den er kald, etter å ha stått ubrukt en dag.

Motorekspert Christian Zaborowski mener at startgassen må til for at motoren har dårlig kompresjon. For å løse problemet må motoren ut av båten. Det koster gjerne fem tusen kr bare for å få den ut, og nye fem tusen for å få den på plass igjen. Er det ventilene så kan det koste over 20.000 kr. Mest sannsynlig må det til nye stempelringer og sylinderne bores opp. Det ville koste kanskje 40.000 på et merkeverksted. Planen er å tyne flest mulig år ut av den, før jeg bytter til ny.

I fjor hadde jeg en lekasje fra saltvannspumpa. Volvo Penta hadde ikke pakningen, men det hadde en hobbymekaniker i Bærum.

Les: Kan det meste om motor.

Er det noen som har en ide hva problemet kan være så skriv gjerne inn din teori under artikkelen.

Har du problemer med ditt Båtliv, så bruk våre eksperter. Du finner dem her.

Vi har mange lesere som sitter på høy kompetanse. Bruk gjerne vår debattjeneste for å få hjelp. Du finner dabattsiden her.