Salong med 360 graders utstikt er fantastisk etter en litt kjølig dag på fjorden. Seilas testet båten sammen med tyske magasinet Die Yacht.
Testbåten hadde avanserte Epex seil fra Elvstrøm. Slike seil vil også kundene ha.
Frisk vind og fine seilforhold under testen.

Motorseiler klar for regatta

Nordship 360 viser at dekkshusbåter ikke trenger å være kjedelig under seil. Vi har seilt bygge nummer en, en båt som nettopp fikk sitt målebrev for regatta. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Det er tøffe dager for dansk båtindustri, men Nordships eier Lars Buchwald, er glad de satset på ny modell. Alle båtene som nå er i produksjon er denne nyheten, og tre av syv solgte er solgt til Norge.

Kommer til Sandefjord

Siste helgen av mai starter det båtutstilling i Sandefjord. Dit kommer Nordship 360, og vil bli messens trekkplaster for seilbåtinteresserte. Med opphøyet salong og muligheter for å styre båten innenfra er båten ypperlig for det norske klimaet, og er en båt man kan bruke så lenge isen ikke stopper ferdselen.

Seilinteresserte kunder

Testbåten er utstyrt med avanserte Epex-seil fra Elvstrøm. Det er ikke ofte man har sett slike seil på en dekkshusbåt, men faktisk har alle de syv kundene som har bestilt slik båt, valgt støpte seil, seil som tidligere bare fantes på regattabåter. Seilegenskapene er også et av salgsargumentene. Epex seilene får du får 37 000 danske kroner ekstra.

Under to millioner

Lars Buchwald er lei av konkurrenter som selger båter uten utstyr, bare for å få en lokkepris. Det har verftseieren nå tatt konsekvensen av og annonserer båten for under to millioner danske kroner, seilklar, men vil ikke selge den slik. For 2,1 millioner får du den slik han mener den skal være med baugspryd, ekstra kryssholdt midtskips, anker og kjetting, sprayhood mm.

Klar for regatta

– Vi har målt den inn under dansk handicap. Vi prøvde å finne måltallet på noen  Hallberg-Rassyer for å få en sammenligning. Det viste seg at ingen slike er blitt bruk i regatta her nede på lang tid, forteller verftseieren. Måltallet sier at vi vil få et LYS-tall på ca 1,20, men jeg mener vi er mye raskere. Lars Buchwald er også en aktiv regattaseiler, og er å finne på banen utenfor Kolding hver onsdag.

Seilas var om bord i Nordship under messen i Dusseldorf hvor båten hadde verdenspremiere. Du kan lese saken her.