Seilas fikk en dag ekstra og fikk testet båten slik den skal være.
Med denne hengene rundt kjølen på Banks sin super båt er den akkurat like rask som den gamle modellen.
Jesper Bank var slett ikke fornøyd med farten under testen hvor pressen fra hele Skandinavia var til stedet.
Slik så kjølen ut når båten ble tatt opp fra sjøen.

Test av fiskeutstyr

Standardbåten var jo like bra, følte vi journalister etter å ha seilt den mot Jesper Banks superbåt. Bank klarte å skjule sin skuffelse, men ante det var noe feil. Det hadde han rett i.

Publisert Sist oppdatert

Både verftet og Jesper Bank har jobbet mye for å optimalisere superutgaven av Faurby 396. Selv om den begge båtene, standard og den nye hadde like seil og karbonmast, skulle Bank sin båt være vesentlig raskere. Det viste ikke våre tester.

Skuffet verdensmester

Vinden var kastete, og båtene ble seilt av forskjellige folk. Farten varierte, men vi klarte ikke å se noe tydelige tegn superbåten var særlig raskere. Den gikk litt høyere på kryss, det var det. Jesper Bank var overrasket og skuffet, men klarte å skjule det godt.

Min erfaring er at båter i samme størrelse ofte er svært like, så lenge det blåser friskt, har gode seil, og gode seilere. Jeg var derfor ikke veldig overrasket over at båtene seilte ganske likt. Under 37-fots i fjor klarte Hallberg-Rassy og holde godt med de antatt mye raskere performance båtene.

    Men jeg følte at Faurbyen til Jesper Bank var litt merkelig på styringen. Forstaget var noen cm for kort, og fokka manglet litt i fallet, men det virket ikke å forklare alt.

Dyp kjøl med konsekvenser

En av tiltakene Bank har gjort for å gjøre båten raskere er å lage en dyp T-kjøl. 2,5 meter er langt dypere en standard i det flate landet. Når vi skulle ut av båsen stod vi på land, og da vi gikk ut gjennom moloen gikk på grunn på nytt. Heldigvis bare gjørme trodde vi. Når vi senere skulle til havn, gikk vi inn i en annen havn enn verftets egen havn, rett foran fabrikken.

Bakk før start

Seriøse regattaseilere med T-kjøl bakker før de starter for å fjerne gjenstander som kan henge seg opp på bulben. Vi bakket også når vi heiste seilene, men tydligvis ikke nok for å fjerne fiskeredskapen som hang seg fast sannsynligvis i det vi touchet grunnen i det vi gikk ut av havn, og var med oss på hele testen.

Opp på land

Som eneste journalister var Curt Gelin fra Segling i Sverige og jeg invitert til en mer omfattende test dagen etter. Vi ønsket og starte tidlig, men Faurby sa at det ikke lot seg gjøre fordi båten skulle fikses. Det de ikke sa var at Jesper bank hadde beordret den opp på land for en sjekk. Det de fikk se ga Bank svaret på hans frustrasjon. En stor ruse hang fast i kjølen, med et garn som hang nesten helt bak til roret.

Ny test

Gelin og jeg fikk samlet folk fra det lille verftet og fikk tatt begge båtene ut på ny test igjen før vi la ut på distanseseilas sydover mot Elvstrøm-loftet. Den nye testen var Faurbyen til Jesper Bank overraskende mye raskere. Vi spiste høyde og tok noen meter hver gang et vindkast kom. I løpet av et ben på 15 minutter hadde vi tatt 4-5 båtlengder. Sannsynligvis mer enn de 7 sekundene handikapet sier at den skal være raskere.

    Men nå har verftet et mål på hvor mye raskere nyheten er enn den gamle. Det er nøyaktig det samme som å henge en stor fiskeruse rundt kjølen.

Du kan lesemer  og se video om Jesper Banks superbåt her.