Storseilskjøte er festet til ett punkt i cockpiten. Det har fin og grovhaling.
Standard Faurby 396
Banks nye superbåt
Jesper Bank

Test av Jesper Banks superbåt

Jesper Bank er for dansker hva Bjørn Dæhlie er for nordmenn. Nå har han fått bygget en seilbåt slik han ønsker den.

Publisert Sist oppdatert

I fjor ble OL-vinneren i Soling og America’s Cup skipperen, Jesper  Bank, spurt av Faurby om å seile deres modell i regattaer. Proffseileren er engasjert av Elvstrøm Sails som Faurby bruker på sine modeller. Det sa Bank ja til, men følte at han kunne utvikle båten videre. Det har han nå gjort og vi var med å seile den gamle Faurby-modellen mot Jesper Banks optimaliserte utgave.

For turseiling

Det var ikke primært regattaseiling Jesper Bank hadde med sin nye modell. Han ville vise at det var mulig å få bedre seilegenskaper, uten å fjerne komforten. Han ville gjøe den enda enklere å seile for et begrenset mannskap.

800 kilo lettere

Jesper Bank likte Faurby 396 seilegenskaper, men menta han kunne gjøre den enda raskere uten å gjøre forandringer på skroget. Båten ble lansert i 2004. Det viktigste forskjellen er kjøl og ror. Kjølen har faktisk blitt mye lettere, men ved å gjøre den dypere og legge all vekt i en bulb, har stabiliteten blitt bedre. Han har også klart å ta av ca 40 kilo av karbonmasten ved å sete vantene helt ut i skrogsiden. Profilene på både ror og kjøl er også nytt.

    Videre er det spart noen kilo på innredningen og på skroget, men her kunne verftet gått lengre. Skroget er fremdeles støpt på den gamle gode måten, og det lille verftet som kun bygger 15-20 båter i året har ikke tatt sjansen på vakuumstøp. Til sammen veie Jesper Banks båt 800 kilo mindre enn standard modellen.

Åpen hekk

Jesper har også gjort forandringer på dekk. Mest synlig er den åpne hekken. Rattet er flyttet litt bakover, og det har gjort at arbeidsplassen i cockpiten er blitt større. Jesper Bank hadde ønsket et tyskerskjøte, men det lot seg ikke kombinere med overbygg og utformingen av cockpiten. Storseilskjøtet har nå fått en fin og grovhaling. Bank har fjenet løygangen og festet skjøtet i ett punkt i cockpiten, slik at det ikke tar så mye plass.

    Han har også flyttet genuaskinnen opp på hyttetaket for å få en skarpere kryssvinkel. Skjøtingen har nå fått en vinkel på 7,8 grader, noe han mener er perfekt for kryss. I stede for innhald for å gjøre vinkelen skarpere har Bank lagt inn et uthall som åpner opp vinkelen for slør.

Mer åpen under dekk

Lay-outen og kvaliteten under dekk her lik som standardmodellen, men proffseileren har gjort noen justeringer. Hovedskottet er flyttet noen cm lengre frem slik at salongen har blitt større og forpiggen mindre. Det har gjort at salongbenkene fungerer bedre som sjøkøyer. Han har også gjort skapene åpne for å lette innredningen og gi den mer luft.

Signaturmodell

Det Faurby nå har gjort med Jesper Bank er det samme som snowboard produsenter har gjort med proffkjørere. Fått kjendisene til å signere egne modeller. Mens dette i Snowboardbransjen mye er markedsførings jippo, er det mer realisme i prosjektet til Faurby. Jesper Bank står virkelig bak, og han signaturmodell vil alle båtene bli nummerert og signert av seilstjernen. Verftet håper på at alle båtene blir likt spesifisert og at det kanskje kan bli en klasse.

Raskere

I følge Dansk Handicap skal Jesper Bank modellen seile 7 sekunder raskere hver nautiske mil enn standardmodellen som også nå har karbonmast. Den koster 2,5 millioner danske kroner og har da det meste inkludert. Jesper Bank modellen vil ikke bli særlig dyrere enn standardbåten.