Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler
Jean-Pierre Dick om bord i sin nye baby.
Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler

Jean-Pierre Dicks ideelle turseiler

Slik blir båten når en topp Open 60-seiler får velge.

Publisert Sist oppdatert

Jean-Pierre Dick har vunnet Transat Jacques Vabre to ganger og også Barcelona World Race i 2008. Nå har han vært med å utvikle båten JP 54.

– Jeg drømte om en rask, lett båt som kan gi morsomme surfer i Sørishavet eller andre steder, samtidig være mer komfortabel enn min Vandee Globe båt. Da trenger man å bruke kunnskapene fra de raske enskrogsbåtene og fjerne utstyr som gjør båtene kompliserte, for å bringe frem gleden ved å seile, skrver proffseileren på JP54s nettside.

– Under Vendee Globe, vurderte jeg å stoppe ved øyene sørfor New Zealand, men det er ikke lett i en Open 60. Med JP 54 skal det være mulig å ankre opp, og være av gårde igjen i løpet av 10 minutter. Gleden ved å seile kommer gjennom mulighetene for å enkelt utforske nye steder, mener Jean-Pierre Dick.

Ekstreme ideer

Båten har en kantekjøl som kan svinges 50 grader til lo for å øke båtens stabilitet. Båten har også en innredning som kan svinges rundt, som bidrar til økt stabilitet. Når kjølen stikker rett ned trenger båten 3,5 meter med vann, men med kjølen svingt opp, stikker den kun 2,5 meter. Om du da svinger innredningen til motsatt side av kjølen vil båten ligge rett, og seilingsdybden er redusert med en meter.

Lett og rask

Den 16,45 meter lange båten veier kun ni tonn. Det er omtrent det samme som en rask 40-foter. Men seilarealet er over dobbelt så stort. På kryss har JP 54 et seilareal på 216 kvm og 434 kvm på slør. Båten er 5,3 meter bred og masten er 25 meter høy. Motoren er en Stayr hybrid hvor den elektriske motoren er koblet på akslingen fra dieselmotoren. Det gjør at du kan bruke propellen til å lade batteriene, samt muligheten til å kjøre lydløst og miljøvennelig inn og ut av havn.

Bygget i New Zealand

Bak båten står Absolute Dreamer som består av Jean-Pierre Dick og Luc Talbourdet. Selskapet har også utvikling av båter for folk med spesielle ønsker som foretningside. JP 54 er konstruert av Guillaume Verdier som står bak flere Open 60 båter, bla nyeste Fonica, PRB, Safram og Paprec-Virbac. Han har også skroget til Shipman 63 på sin CV samt diverse Mini Transat og Class 40 båter.