Mislykket prøvetur for karbonferge
Katamaranen skulle spare miljøet, men holdt ikke mål. Båten er bygget av et kjent yachtverft.
Sollifjell katamaranen er utviklet av LMG Marin i Bergen for Veolia Transport. Det var Båtservice I Mandal som fikk kontrakten til å bygge båten, men brukte en underleverandør I Danmark, skriver tu.no. Tuco skal levere fire ferger, tre på 35 meter og en på 25 meter. Den første feren ble levert 23. mars.
Avansert bygget
Fergene blir bygget lette for å spare miljøet. Utslipp av CO2 og NOx skal være nærmest halvert ved å bygge båten lett. Skrogene er støpt ved Tuco Marine Group i Faaberg i Danmark. De er bygget i karbonfiber. Metoden for karbonfiberstøpingen er beskrevet av Tuco som vakuum infusjon. Tuco har tradisjonelt bygget seilbåter. De har også byget for X-Yachts, bla IMX 40. I det siste har verfet spesialisert seg på avanserte one-off prosjekter og har bygget en aluminiumsseilebåt på 63 fot.
Vet ikke årsaken til skaden
Det er fortidlig å si noe om årsaken til skadene.
Ifølge AIS-informasjon fra turen, skal MS Sollifjell ha kjørt i 32-33 knop da deler av skroget gikk i oppløsning. Om en bølge eller dønning har slått opp i tunneltaket, er for tidlig å si, ifølge Statens havarikommisjon for transport.
– Vi vil gå gjennom styrkeberegninger og sjekke ut konstruksjonen i forhold til ulike materialer, enten det er karbon, plast, stål eller aluminium, sier Wilsgaardtil tu.no.
Fremtidens materiale
Karbon er sett på som materiale som skal redde miljøet. I disse dager en Boing 787 Dreamliner på vingene. Dette flyet har en kropp og vinger laget av karbon. Får håpe lamineringen er gjort skikkelig.