First 787 Flight Test Aerial Photos FA251247K64839-03
Fotos Veolia Transport

Mislykket prøvetur for karbonferge

Katamaranen skulle spare miljøet, men holdt ikke mål. Båten er bygget av et kjent yachtverft.

Publisert Sist oppdatert

Sollifjell katamaranen er utviklet av LMG Marin i Bergen for Veolia Transport. Det var Båtservice I Mandal som fikk kontrakten til å bygge båten, men brukte en underleverandør I Danmark, skriver tu.no. Tuco skal levere fire ferger, tre på 35 meter og en på 25 meter. Den første feren ble levert 23. mars.

Avansert bygget

Fergene blir bygget lette for å spare miljøet. Utslipp av CO2 og NOx skal være nærmest halvert ved å bygge båten lett. Skrogene er støpt ved Tuco Marine Group i Faaberg i Danmark. De er bygget i karbonfiber. Metoden for karbonfiberstøpingen er beskrevet av Tuco som vakuum infusjon. Tuco har tradisjonelt bygget seilbåter. De har også byget for X-Yachts, bla IMX 40. I det siste har verfet spesialisert seg på avanserte one-off prosjekter og har bygget en aluminiumsseilebåt på 63 fot.

Vet ikke årsaken til skaden

Det er fortidlig å si noe om årsaken til skadene.

Ifølge AIS-informasjon fra turen, skal MS Sollifjell ha kjørt i 32-33 knop da deler av skroget gikk i oppløsning. Om en bølge eller dønning har slått opp i tunneltaket, er for tidlig å si, ifølge Statens havarikommisjon for transport.

–    Vi vil gå gjennom styrkeberegninger og sjekke ut konstruksjonen i forhold til ulike materialer, enten det er karbon, plast, stål eller aluminium, sier Wilsgaardtil tu.no.

Fremtidens materiale

Karbon er sett på som materiale som skal redde miljøet. I disse dager en Boing 787 Dreamliner på vingene. Dette flyet har en kropp og vinger laget av karbon. Får håpe lamineringen er gjort skikkelig.