Sprayhooden skal avise vannet. Det inneholder et belegg som blir borte under vask.
Geir Wee mener at jeg ødela min gamle sprayhood med for kraftig vask.
Sprayhooden på plass på Twostaren. Den passet nesten perfekt. Måtte bare flytte et festepunkt 5 mm.

Sprayhood til hyggelig pris

Geir Wee på Blommenholm ga det beste tilbudet på ny sprayhood, og overrasket også med god service. Prisen er den samme for alle.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke hver dag du blir positivt overrasket når du handler utstyr til båten. Når du har en gammel båt med lav verdi er det surt å betale mye for vedlikeholdet. Det er derfor hyggelig å komme over folk som leverer god service og pris.

Sliten duk

En sprayhood varer ikke evig. Da jeg kjøpte båten tok jeg den av for vask. Muggen forsvant, men da jeg skulle montere den gikk den opp i sømmene. Jeg fikk sydd nye sømmer for 500 kroner, og damen spurte om jeg skulle bytte vindu også, fordi det var en liten sprekk. Jeg tenkte alt da at den ikke ville vare evig og takket heldigvis nei. Noen uker sener gikk en arm gjennom stoffet som hadde fått redusert styrke på grunn av sollys og salt.

– Man må ikke bruke kjemiske midler på sprayhooden, råder Geir Wee. Kalesjer må kun vaskes på 30 grader med naturlige og nøytrale vaskemidler, forteller kalesjemakeren.

Geir Wee på Blommenholm mener at sprayhooden ble skadet av hard vask.

Gode råd og hyggelig pris

4375.- kroner måtte jeg betale for den nye sprayhooden. Den var da sydd etter mal av min gamle. Rammen fra den gamle sprayhooden kan jeg fremdeles bruke.

– Jeg ligger nok litt under andre i pris, spesielt nå i den hektiske sesongen. Jeg holder samme pris til alle kunder, slik at ingen skal føle seg snytt. Jeg tjener godt nok, og har ingen faste utgifter, forteller Wee som har laget systue i egen kjeller.

Flere seilbåter

Geir Wee får stadig flere seilbåtkunder. Cockpitkalesje er spesielt populært om dagen. For en slik jobb på en båt under 40-fot vil koste under 25 000 inkludert sprayhooden, og med bøyler av rustfritt stål. Rustfritt stål er faktisk ikke så veldig mye dyrere enn aluminium, men gjør seg bedre på en seilbåt, mener Wee, som også har utstyr for å bøye metallrørene. Inkludert i prisen er oppmåling av båten og tilpassing.

Wee har ingen ansatte og gjør all jobben selv. Han mener at ikke alt han ser rundt om kring holder samme kvalitet og stil som det han leverer. Wee mener at det er svenskene som er best i faget.

Nye farger

Blått er stadig den mest populære fargen. Jeg har tre blåfarger, og den mørkeste går det mest av. Beige blir valgt av kunder med klassiske båter. Jeg har nå også laget sorte sprayhooder til kunder som ønsker å være trendy.

I fjor trenget jeg deler til min gamle Volvo Penta. De autorisete verkstedene kunne ikke hjelpe meg, men det kunne Tor Aasmund Sneve.

Les: Kan det meste om motor