Detalj av kjølkonstruksjonen.
På slør
På kryss
Jørgen Beyer Strømquist

Designstudent med nytt konsept

Jørgen Beyer Strømquist studerer båtdesign. Han utvikler en superrask båt, hvor det kan lønne seg å falle av å plane på kryss. Det gir helt nye taktiske muligheter.

Publisert Sist oppdatert
LEAD Technologies Inc. V1.01

Strømquist studerer Yacht design i Southampton, på universitetet som har utdannet mange av dagens fremste båtkonstruktører, bla Marc Lomard. Jørgen Beyer Strømquist var en av norges beste E-jolle-seilere og har også satset på 49er. I England seiler hanLaser SB3 på topp nivå.

        En av Strømquists prosjekter har han kalt «iboat 750», en superlett båt med kantekjøl. Båten skal ha en kjøl som kan heises opp, og båten skal enkelt bli transportert på henger.

Effektivt skrog

– Skroget er ganske smalt i vannlinjen med av lav prismatisk koeffisient slik at den får bra egenskaper på kryss.

På lens vil mannskapet sitte helt bakerst, og dermed manipulere flytesentret bakover for å øke planingsegenskapene.

Båten har markante «chines» i akterskipet. Dette er for å øke manøvrering under høy fart på lens, gi bedre formstabilitet på kryss og slør, og redusere våt flate i lite vind, forteller Jørgen Beyer Strømquist til Seilas.

Planer på kryss

En meget spennende detalj med båten er at i god vind vil båten plane på kryss, om man faller av noen grader, men den økte farten gjør at man beveger seg omtrent like raskt opp mot vinden.

– I følge Velocity Prediction vil båten seile i over 8 knop i 20 knops vind på 36 grader. Det morsomme er at hvis man faller av 10-15 grader skyter båten opp i 9,5+ knop og man får en nesten like bra VMG. Dette åpner for et nytt taktisk våpen, ved at man kan seile seg ut av "fisevind". På lens vil båten kunne gå i 25 knop+, forteller den unge designeren til Seilas.

Mannskap på tre

Båten vil ha et mannskap på 3, hvor den fremste kontrollerer kjølen og daggerboards opp og ned, samt spinnaker opp og ned som på andre båter. midtenmannen vil kjøre fokk og diverse trim, samt spinakker på lens.. rormannen vil styre og kjøre storseil. Mannskapet har ristropper og henger på vanlig måte. jeg vurderer å lage en "klasseregel" på at ristroppene justeres etter mannskapets lengde slik at rumpa akkurat er utenfor ripa. Kjølen kantes hydraulisk og det vil ta ca 4 sekunder og pumpe kjølen opp fra midten til max kanting på 55 grader. Fokken rulles inn på lens.

Noen data: iboat 750

Design: JBS Designs

Deplasement: 750 kg inkludert mannskap på 250 kg.

LOA: 7,5 m

BOA: 2,5 m

Ballast: 250 kg bulb.

Kantekjøl: 55 grader.

Materiale:

- Skrog: Glassfiber epoxystøpt.

- Ror, Kjøl, Rigg, bom, baugspyd, Daggerboards, spredere i Karbonfiber.

- Stående rigg EC6+ cabon cable.

Foreløpig rigg vekt, med vant og spredere: ca 20 kg.

Storseil: 25 kvm

Fokk 110%: 15 kvm

Gennaker: 65 kvm