Fotlist i karbon ser fancy ut, og er ekstrautstyr.
Salongen i Elan 310 nar benker som er over to meter.
Fin akterlugar
Flott bad for å være en 31-foter.
Styresystemet for de doble rorene.
Egen fotstøtte for rormannen.
Flotte cockpitbenker med kant for bena.
Elan 310 under første prøveseilas.
Elan 310 viser fremtiden

Elan 310 viser fremtiden

Med hard chines, doble ror og baugspryd ser båten ut som en liten Volvo 70. Under dekk som en turseiler. Mats Runström viser båten mens Seilas filmer.

Publisert Sist oppdatert

Elan 310 er en stor visuell magnet på utstillingen i Dusseldorf. Båten vises frem med selvlysende oransje ror og kjøl, akkurat som Open 60 og Volvo 70 båtene har. – International har bunnstoff i den fargen, så alle kan male bunnen i den fargen forteller Mats Runström fra Nordic Yachts som selger Elan i Sverige.

Billig i strippet utgave

64 900 euro uten moms koster båten. Det er 5 000 euro billigere enn Dehler 32, men Elan selges uten seil, og er litt enklere utstyr i basisversjon. Båten som er utstilt på messen har både en cruisingpakke og en racingpakke og koster 95 000 euro inkludert tysk moms på 19 prosent. Cruisingpaken inneholder teak i cockpiten, varmtvann, landstrøm med lader, kjøleboks og ovn. Racingpakken inneholder oppgradert mast med dyform vant, racingkjøl, oppgradert dekksutstyr, utstyr for gennaker, to ekstra vinsjer og foldepropell.

Den utstilte båten hadde i tillegg varmeapparat, karbon rorkult, fotlist i karbon.

Morsom under seil

På messen i Dusseldorf traff jeg også Toby Hodges fra Yachting World. Han er sammen med meg i Årest Båt jury. Hodges testet Elan 310 før jul og ble meget begeistret for båten. Det blåste godt, og båten var så morsom å seile at de ikke ville avslutte testen. De seilte helt til det ble svart natt. Spesielt på slør med gennaker imponerte den. På kryss mener han at den manglet litt på høyden, og at den stopper raskt om båten pines.

– Vi regner med at Elan vil få et LYS-tall mellom 1.21 og 1.22 i Norge og Sverige , forteller Mats Runström til Seilas. Det betyr at den skal holde følge med Sun Fast 35 og Hanse 350 som begge har 1.22 i LYS. First 31.7 har 1.18.

Du kan lese Norges Elan importørs inntrykk etter første prøveseilas her.

Sporty familiebåt

Skrogets store bredde gir stor stabilitet, noe som gjør at den kan seiles med mye duk. Skroget gir også god plass under dekk. Akterlugaren og toalettet er stort for båtens størrelse. Sammenlignet med nye Dehler 32 så er det i salongen og forpiggen båten er trangere.

Elan 310 har mange ideer fra verftets største modell, Elan 450. – Dette er veien Elan vil gå forteller Mats Runström fra Nordic Yachts til Seilas.

Med nyhetene fra i fjor, A31 og J/97 er det blitt fire spennende performancebåter i 31-32 fotsklassen.

Film av Elan 310 fra Stefan Blom, filmet for Nordic Yachts før jul.