Røde Isvind
Fargerike vikingskjold.
Klassisk isseiler i tre, beregnet på isfiske ved Østerjøkysten.
Denne klassiske isseileren har sitt hjemmeområde ved den sydlige delen av Østerjøen. Den er bygget ved Rammin verft.
Her kan du lære det du gikk glipp av om vikingene i historietimene på ungdomsskolen.
Mon tro om dette ekstra-utstyret inngikk i utsalgsprisen på "Røde Isvind"?
Vikingene er godt representert på verdens største båtmesse.
Baugen på "Viktoria".

Messens eldste modell

Eimen av tjære river i neseborene i Boot-messens «klassiske forum». Blant vikingskip og isseilbåter i tre er det den 16 meter lange romerske patruljebåten «Viktoria»,  bygget etter en modell fra 100-tallet etter Kristus, som imponerer mest.

Publisert Sist oppdatert

KRIGSSKIP: Replikaen "Viktoria" er basert på en modell fra det første århundre e. Kr. Alle foto: Linn Krogh Hansen.

Düsseldorf:

Nei, det er nok ikke originalen, men en replika av et 2000 år gammelt romersk elvekrigsskip, som sto ferdig i 2008 ved verftet "ungdom i arbeid Hamburg". 

Båten er bygget etter modell fra romeske miltærskip-vrak, på inititiv fra Romermuseet i Haltern am See.

Denne type båter ble brukt som patruljeskip og krigsskip på elvene, og med 18-20 roere og seil kunne de gjøre inntil seks knop fart. Man kunne akselere fra null til tre knop i løpet av 10-20 sekunder kun ved bruk av muskelkraft, og dreie om kursen 180 grader på mindre enn et halvt minutt.

Vikingskip med ekstrautstyr

I tillegg til romer-skipet er det stilt ut to vikingskip, det ene er «Røde isvind» , en replika fra det 9. århundre. Sistnevnte er behørlig utstyrt med "ekstrautstyr" som saueskinn og vikinghjelmer.

Isseiler i tre

En annen artig modell i messens Klassiske forum er den tradisjonelle Østersjø-isbåten i tre. I motsetning til dagens isseilere ble disse brukt til isfiske og transport av forholdsvis tung last tilbake til land. Modellen er gaffelrigget, med storseil, fokk og toppseil.